Andra om kompetensbehov, Yh och Nackademin

Andra om kompetensbehov, Yh och Nackademin

Allt fler uppmärksammar Yh-utbildning som levererar bättre än någonsin. Vi har samlat 3 artiklar om utbildningsformen och trendspaning om var jobben finns 2017.

”Liten utbildningsform levererar bästa resultatet”

Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan, skriver i en debattartikel för Dagens Industri att Yrkeshögskolan levererar sina bästa resultat någonsin.

Thomas Persson. Bild från Dagens Nyheter. Foto: Jonas Ekströmer

Yrkeshögskolan är den enda utbildningsformen i Sverige med ett uttalat syfte att tillfredsställa arbetslivets behov av kompetens. Thomas lyfter fram att yrkeshögskolan uppfyller just det viktiga syftet att bidra till att kompetensförsörja svenskt arbetsliv. De senaste siffrorna visar att drygt nio av tio har jobb inom rätt område ett år efter examen. Forskning från IFAU, Ratio, KTH samt myndigheten visar att det går oerhört bra för yh-studenter. De kommer ut i jobb, har god löneutveckling och bidrar till högre produktivitet på arbetsplatsen. Thomas menar att resultaten visar att YH är en oslipad diamant för svenskt arbetsliv.

Det är arbetslivet som avgör vilka yrkeshögskoleutbildningar som får starta, beroende på om det finns ett behov eller inte. Detta i kombination med arbetslivets stora inflytande över utbildningarna, menar Thomas är Yh:s framgångsfaktor. Svenska företag är med och tar fram utbildningarna och ser till att de ger rätt kompetens.

Vidare skriver Thomas att Yh har goda förutsättningar att ta ännu större plats på den svenska utbildningskartan. Sedan 2009 har antalet ansökningar till Yh-utbildningar ökat med 50% och i år har man beviljat 353 nya Yh-utbildningar.

Klicka här för att läsa hela debattartikeln.

Arbetsförmedlingens prognos: Var finns jobben 2017?

Listan över yrkesområden som är, och kommer vara, heta på arbetsmarknaden i år toppas av bygg- och anläggning, tekniskt och naturvetenskapligt arbete, data/IT, pedagogiskt arbete och hälso- och sjukvård.

Det är framförallt utbildad arbetskraft som efterfrågas, säger Annelie Almérus, analytiker på Arbetsförmedlingen.

Vidare menar hon att för att klara matchningen på arbetsmarknaden blir det viktigare att vägleda och motivera till utbildning som leder till jobb.

På listan ”brist på arbetskraft och lätt att få jobb” finns bland annat:

• Civilingenjörer och ingenjörer inom bygg och anläggning
  • Mjukvaru- och systemutvecklare, systemanalytiker och IT-arkitekter
  • Medicinska sekreterare, vårdadministratörer

Klicka här för att läsa hela artikeln och listan.

”Yrkeshögskolan är mer verklighetsförankrad”

Dagens Nyheter har intervjuat Frida Wallgren som studerar till byggnadsingenjör på Nackademin. Hon tar sin examen i vår och har redan fått jobb där hon gjorde sin LIA-praktik. DN skriver att andelen som får arbete efter Yh-examen är den högsta hittills.

I intervjun berättar Frida att det var just praktiken som lockade henne till yrkeshögskoleutbildningen, då hon tror att man lär sig bäst när man kan varva teori med praktik. Vidare menar hon att det är en trygghet som student att veta att man kommer ut i en verklighet där det faktiskt finns en efterfrågan efter en. Hon anser att Yh-utbildningar är mer verklighetsförankrad och styrs mer av olika branscher behov.

Frida gjorde sin LIA på Rotpartner och arbetar nu som projektör. Hon beskriver sitt arbete som varierande och hon planerar projekt som bland annat stambyten, fönster- och takrenoveringar. I hennes dagliga uppgifter ingår att upprätta handlingar, delta i byggmöten och besiktningar samt hålla koll på ekonomin.

Efterfrågan på kvalificerad arbetskraft är särskilt stor inom branscher som bygg, sjukvård och IT skriver Dagens Nyheter.

Klicka här för att läsa hela intervjun med Frida.