“Utöka satsningarna på den utbildningsform som löser samtidens matchningsutmaning”

REPLIK. Företrädare för Alliansens studentförbund konstaterar på DN Debatt att Sveriges studenter förtjänar en utbildning i världsklass och frågar sig om alla utbildningar behöver vara akademiska. Yrkeshögskoleutbildningar startar enbart om det finns ett anställningsbehov, så utöka satsningarna på den utbildningsform som löser samtidens matchningsutmaning, skriver Michael Yngvesson, VD på utbildningsföretaget Nackademin.

Yrkeshögskoleutbildningar är Sveriges mest pricksäkra utbildningsform. Vi vill ge några exempel på varför:

1. Arbetsgivarnas medverkan. Näringslivet är en central del av en yrkeshögskoleutbildning. Arbetsgivarna är med från start till mål: bidrar med insikter kopplat till aktuella och framtida kompetensbehov vid framtagandet av en utbildning, sitter i ledningsgruppen kvalitetssäkrar löpande kurser och innehåll under utbildningen, erbjuder praktikplatser, samt anställer studenter efter examen.
  2. Stark koppling till aktuella anställningsbehov. En yrkeshögskoleutbildning får endast existera om det finns ett stort anställningsbehov på 1-5 års sikt. Det är därför vi med emfas kan konstatera att våra utbildningar leder till jobb.
  3. Du lär dig exakt det du behöver. Arbetsgivarna utformar kursplaner baserat på vad du behöver kunna för att vara relevant och anställningsbar direkt efter examen. En yrkeshögskoleutbildning är utformad för att du ska få maximal utväxling och förberedelse inför din kommande yrkesroll under din studieperiod, vilket innebär att du exempelvis inte kommer att läsa en kurs i hur du skriver en akademisk rapport.
  4. Minst en fjärdedels praktik under studietiden. Inom en yrkeshögskoleutbildning så ingår alltid obligatoriska LIA-perioder - Lärande i arbete. Som student har du möjlighet att testa på, nätverka och praktisera dina teoretiska kunskaper redan under studietiden och som arbetsgivare ges du möjlighet att använda praktikperioderna som en effektiv rekryteringskanal. Så många som 72 % av Nackademins studenter blir erbjudna anställning redan under sina praktikperioder – vilket innebär att arbetsgivarna har möjlighet att anställa personer som kommer att kunna precis det de behöver för den aktuella yrkesrollen, efter att de har tagit sin examen.

Med ett år kvar till val, så hoppas vi att fler upptäcker och satsar på yrkeshögskolan - en etablerad utbildningsform som bevisat leder till jobb och löser matchningsutmaningar.