Kommentar: Stockholms största yrkeshögskola välkomnar Centerpartiets satsning på fler platser inom Yrkeshögskolan

Centerpartiet vill satsa 900 miljoner på att öppna jobbdörren och av dessa ska 500 miljoner gå till 5000 ytterligare platser till Yrkeshögskolan. – Vi välkomnar Centerpartiets satsning på Sveriges mest pricksäkra och effektiva utbildningsform, säger Madleen Thyrén, utbildningschef på Nackademin.

Vi på Nackademin brinner för vår utbildningsform och ser den som en självklar del av ett utbildningssystem som i slutändan ska bidra till att rätt kompetens hamnar på rätt plats. Yrkeshögskolan är unik på många sätt – inte minst genom den nära kopplingen till arbetsgivare och möjligheten att snabbt anpassa sig efter nya anställnings- och kompetensbehov, inom alla olika branscher.

- Vi välkomnar Centerpartiets satsning på Sveriges mest pricksäkra och effektiva utbildningsform, kommenterar Madleen Thyrén, utbildningschef på Nackademin. Vi har bedrivit utbildningar i 25 år och närheten till arbetsgivare och anställning har alltid varit ett centralt verktyg för att våra studenter ska komma ut i jobb direkt efter examen.

94 procent av de studerande på Nackademins yrkeshögskoleutbildningar fick jobb efter examen, visar de senaste siffrorna. När CSN nyligen presenterade en undersökning om situationen för de studerande inom yrkeshögskolan upplevde 9 av 10 av de yrkeshögskolans 47 800 studenter i Sverige att de har en bra studiesituation.

- Ett ökat anslag bör också följas av en ökad kännedom från arbetsgivare om att de kan specialbeställa kompetens via yrkeshögskolan. Långsiktigheten är nyckeln till utvecklingen av vår utbildningsform och det är därför glädjande att utbildningstillstånden numera ges med fler än två starter, avslutar Madleen Thyrén.