Almedalen: Hur kan utbildningsanordnare bidra till att stoppa machokulturen inom bygg?

Byggnads och Byggchefernas kampanj Stoppa Machokulturen erbjuder besökare under Almedalsveckan att spela in en podcast i Samtalssoffan. Nu tar Nackademin initiativ till två samtal med fokus på hur utbildningsanordnare konkret kan jobba för att bidra till ökad mångfald och jämställdhet i byggbranschen samt hur fler kan lockas till branschen och därmed bidra till en breddad rekrytering.

Av 100 byggjobbare är 99 män. Den totala andelen kvinnor inom byggbranschen beräknas till cirka åtta procent. 30 procent upplever sin arbetsplats som ojämställd. Trots arbetet med frågor inom jämställdhet och mångfald inom byggbranschen de senaste åren är det långt ifrån klart och nu tar Nackademin initiativet till att diskutera hur utbildningsanordnare kan bidra.

Varje år söker hundratals studenter till Nackademins Yrkeshögskoleutbildningar inom samhällsbyggnad.

- Arbetet med jämställdhet och mångfald inom branschen börjar redan under utbildningen. Vårt nära samarbete med arbetsgivare gör att vi delar samma utmaningar som de som är verksamma i branschen, säger Martina Lindgren, marknadschef och ansvarig för studentrekryteringen på Nackademin. Vi som utbildningsanordnare har jättestora möjligheter – och därmed också skyldigheter– att ge våra studenter den bästa grunden och de bästa förutsättningarna för att lyckas i sina nya branscher

Debatten och diskussionen kring machokultur och en jämlik arbetsmiljö tar ofta avstamp utifrån arbetsgivarnas perspektiv och ansvar. Nackademins samtal under Almedalsveckan kommer att fokusera på utbildningsanordnarnas roll och möjlighet att bidra till förändring.

På tisdagen deltar Pia Enochsson, Regeringens samordnare för arbetskapaciteten i byggbranschen, Lars Bergqvist, ordförande för Byggcheferna och Paula Anttonen, Program Coordinator för byggutbildningar på Nackademin i ett samtal på temat ”Hur kan vi som jobbar med byggutbildningar konkret jobba för att bidra till ökat mångfald och jämställdhet i byggbranschen?”.

- En karriär inom bygg lockar många. Våra studenter söker sig till byggbranschen för att de vill vara med och forma och bygga samhället runt omkring oss. De tänker inte i första hand på de utmaningar som branschen står inför – deras ingång är oftare att de är sugna på att vara med och förändra den. Hur kan vi som utbildningsanordnare jobba för att ge våra studenter verktyg för att bidra till förändring i branschen? undrar Paula Anttonen, Project Coordinator för byggutbildningar på Nackademin.

Anna Wenner, HR-direktör på Skanska och Jessica Löfström, VD på Expandera Mera deltar på onsdagen, tillsammans med Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin, i ett samtal kring arbetet för att öka urvalet och locka fler till byggbranschen.

Detaljer och tider för samtalet:

- Tisdag 5/7-17, kl. 15.00-15.30: Hur kan vi som jobbar med byggutbildningar konkret jobba för att bidra till ökad mångfald och jämställdhet i byggbranschen?

- Onsdag 6/7, kl 12.30-13.00: Hur kan vi jobba för att öka urvalet och locka fler till byggbranschen? Hur breddar vi rekryteringen?

Läs mer och hitta Samtalsoffan på: http://stoppamachokulturen.nu/almedalen.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 32 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. 72 % av Nackademins studenter får jobb innan examen, och totalt 9 av 10 får jobb inom rätt yrke efter examen.