Läs mer här: http://redoforjobb.nu/.

​Nackademin i unikt samarbete med LinkedIn för att hjälpa studenter få jobb snabbare

Idag lanserar Nackademin och LinkedIn en ny plattform som ska göra det enklare för arbetsgivare och studenter att hitta varandra. Plattformen, som heter Redo för Jobb, ger möjligheten för arbetsgivare att enkelt lägga upp praktikplatser på LinkedIn. Framförallt riktar sig initiativet till arbetsgivare som söker studenter med yrkeshögskolebakgrund. Det är första gången LinkedIn samarbetar med en svensk yrkeshögskola för att förbättra jobbmatchningen mellan arbetsgivare och studenter.

Antalet lediga jobb i Sverige har nått rekordnivåer, men trots hundratusentals arbetssökanden har många arbetsgivare problem att hitta rätt kandidater till sina utlysta tjänster. Praktik som en del av en yrkehögskoleutbildning upplevs dock av många arbetsgivare som en effektiv metod att introducera nya medarbetare på arbetsplatsen. Men vägen till att hitta en praktikplats eller för den delen en praktikant är krokig och kantas av ad hoc-initiativ och dörrknackning. Denna del av jobbmatchningen har inte riktigt systematiserats och digitaliserats än.

- En viktig del av en yrkesutbildning är den praktik som finns som en integrerad del i alla utbildningsprogram. Praktikplatsen är en perfekt möjlighet för studenten att pröva sina nya kunskaper i en relevant arbetsmiljö – och samtidigt en möjlighet för arbetsgivaren att kunna hitta en framtida medarbetare, förklarar Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

Så många som 70 procent av Nackademins studenter får minst ett jobberbjudande under sin praktikperiod, enligt en ny studie genomförd av Nackademin. Det ger en tydlig signal om att praktik inom yrkeshögskolan verkligen fungerar som verktyg för jobbmatchning. Med plattformen Redo för Jobb har Nackademin och LinkedIn nu ambitionen att kunna speeda upp matchningen så att fler praktikplatser tillsätts snabbare. Det långsiktiga målet är att hjälpa studenter till anställning efter avslutade studier.

- LinkedIns mål är att koppla ihop talang med möjligheter i stor skala. Vi är mycket glada över att idag lansera Redo för Jobb tillsammans med Nackademin så att vi tillsammans kan hjälpa studenter till arbete. Yrkeshögskolan har under lång tid bevisat sig som en viktig del av jobbmatchningssystemet och konceptet ligger helt rätt i tiden när arbetsmarknaden är i förändring. Men det finns mycket arbete kvar hos arbetsgivarna att arbeta mer strukturerat mot den här kompetensgruppen. Potentialen för yrkeshögskolan att växa i betydelse och omfattning är enorm. Den plattform vi nu lanserar har som syfte att accelerera den processen, säger Lisa Gunnarsson, Head of Talent Solutions på LinkedIn Sverige.

Många arbetsgivare ser praktikperioden som en väg till fast anställning.

- Vårt behov av utvecklare är i det närmaste omättligt just nu och vi vill gärna ta in så många praktikanter vi kan. Då får vi en chans att lära ut hur vi jobbar med front-end. Det blir en bra utveckling för praktikanten men även för de anställda som får lära ut. Genom praktikprogrammet får vi ett eget litet kretslopp där alla i bolaget är engagerade i att göra andra och sig själva bättre, och om våra anställda blir bättre blir även vi som bolag bättre, säger Christopher Hayward, VD på webbyrån We Ahead.

Allt fler studenter betonar vikten av en plattform där studenter kan hitta praktikplatser på ett enkelt sätt. En av dem är den före detta Nackademistudenten Ellen Eriksson som nu arbetar på Skanska.

- Jag valde min utbildning just på grund av praktikperioden. Det kändes lättare att komma in på ett företag och visa vad man gick för, än att söka jobb på mer traditionellt sätt med ett CV. Under min praktik fick jag en bra insikt i olika yrkesroller och en känsla för hur det var att jobba på företag. Och det viktigaste - många värdefulla kontakter!” säger Ellen Eriksson, fd. student på Nackademins byggnadsingenjörsprogram som nu är anställd på Skanska.

Deltagande företag: JM, NCC, Peab, SVT, Chas Visual Management och We Ahead AB. För mer information, se www.redoforjobb.nu

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Lindgren, presskontakt Nackademin

martina.lindgren@nackademin.se

Om Redo för Jobb

Målet med initiativet är effektivisera jobbmatchningen mellan arbetsgivare och studenter inom yrkeshögskolan. Plattformen är öppen för alla och låter företag som söker talang med bakgrund från yrkeshögskola publicera kostnadsfria praktikannonser. Genom att använda hashtaggen #redoförjobb kan studenter enkelt söka igenom plattformen efter önskad praktikplats. På www.redoforjobb.nu finns information för både arbetsgivare och studenter om hur plattformen används.

Om Nackademin

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 32 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i samarbete med företag från branschen. 72% av Nackademins studenter får jobb innan examen och totalt 9 av 10 får jobb inom rätt yrke efter examen.

Om Yrkeshögskolan

Yrkeshögskola är en utbildningsform för yrkesinriktade studier på hög nivå. Dess exakta roll varierar mellan olika länder. I Sverige, är yrkeshögskoleutbildning en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med start arbetslivsanknytning. Utbildningsutbudet är avsett att matcha arbetslivets kompetensbehov.

Om LinkedIn

LinkedIn sammanför världens yrkesverksamma för att göra dem mer produktiva och framgångsrika och transformerar sättet företags anställer, marknadsför och säljer. Vår vision är att skapa ekonomisk möjlighet för varje medlem av den globala arbetsmarknaden genom utvecklingen av världens första Economic Graph. LinkedIn har fler än 430 miljoner medlemmar globalt med över 2 miljoner medlemmar i Sverige.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 32 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. 72 % av Nackademins studenter får jobb innan examen, och totalt 9 av 10 får jobb inom rätt yrke efter examen.