Nackademin växer inom IT-området

Nackademin växer inom IT-området

Igår kom besluten kring tillstånd för att bedriva yrkeshögskoleutbildningar från Myndigheten för Yrkeshögskolan. Nackademin fick tre helt nya utbildningar beviljade inom IT, vilket gör att IT blir det enskilt största utbildningsområdet.

-  Vi har sett behovet av kompetens kopplat till samtliga områden inom IT växa i samband den digitala framväxten under de senaste 10 åren. Rekryteringsbehovet bland företagen stannar inte av, utan blir bara större och större, säger rektor Anders Wikström.

Utöver sju befintliga IT utbildningar tillkommer nu tre helt nya utbildningar: Kravanalytiker, CRM-konsult och Front-end utvecklare.

-  Efterfrågan på alla typer av utvecklare och programmerare fortsätter att öka och utbildningen till front-end- utvecklare speglar den tendensen hos företagen. De andra två visar också på bredden inom våra IT-utbildningar. Från utvecklare till krav-analytiker där du ansvarar för hela kravbilden i ett projekt eller CRM-konsult där du har koll på både de tekniska applikationerna men även kundrelationen, fortsätter Anders Wikström

Samtliga IT-utbildningar kommer att drivas tillsammans med företag från branschen enligt yrkeshögskoleutbildningarnas framgångskoncept. De startar till hösten i Nackademins lokaler vid Karolinska utanför St Eriksplan.

- En av de roliga utmaningarna vi har framför oss är att förnya den allmänna bilden av IT-yrken. Många tror att det är tråkiga jobb där man sitter hela dagarna framför datorn. I själva verket så är det ytterst kreativa jobb, där man ofta får angripa problem från nya vinklar och jobbar väldigt nära andra delar av organisationen, avslutar Anders Wikström.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkes-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds fler än 20 utbildningar inom områden som design, business, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. Företagsutbildningarna är i uppstartsfasen och erbjuder kompetensutvecklande kurser för företag och organisationer. Gymnasieutbildningarna riktar sig mot elever som har siktet inställt på högre studier. Totalt har Nackademin ca 2000 elever och ca 100 anställda fördelade på de tre verksamhetsområdena. Läs mer på www.nackademin.se.