Veckans stjärnbarnvakt - Alva från Täby

Denna vecka är Alva från Täby veckans stjärna. Hon har arbetat hos Nannynu! sedan september 2015. Idag jobbar Alva åt en familj i Täby. "Vi uppskattar Alva så mycket och att barnen trivs bra med henne", berättar familjen som är fortsatt mycket nöjd med henne. Vi på Nannynu! tycker att Alva gör ett exemplariskt jobb och vill därför lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt.

Alva är 19 år och bor i Täby. Hon studerar tredje året på Danderyds gymnasium där hon läser samhällsvetenskap med inriktning beteende. Vid sidan av hennes studier och barnvaktande umgås hon gärna med vänner och familj samtidigt som hon pluggar för att få det efterlängtade körkortet. Läs intervjun med Alva nedan.

Att få umgås med barn är bland de roligaste jag vet det har jag tyckt så länge jag kan minnas. Att få jobba som barnvakt blir därför dubbelt så kul för mig, då jag får göra något jag verkligen tycker om samtidigt som jag tjänar en slant på det. Barn är så fulla av liv, busigheter och massor med kärlek. Jag har alltid kul på mitt jobb och det tror jag är otroligt viktigt. Att få jobba som barnvakt är en ynnest då jag får ta hand och ha ansvar över det finaste en familj har. Det är också ett toppenjobb då man får bilda nära relationer med människor man annars aldrig hade lärt känna.

Jag tycker om att jobba på Nannynu! då jag alltid vet att jag kan få hjälp. Vi barnvakter får en kontaktperson som alltid finns ett mail eller telefonsamtal bort vid problem eller funderingar. Att jag fått gå en HLR-kurs samt en onlinekurs via Nannynu! gör att jag känner mig trygg i rollen som barnvakt och vet att jag är förberedd om en olycka skulle ske. Jag känner mig samtidigt väldigt privilegierad när just jag blir utvald som barnvakt av ett företag som är så noga i sin rekryteringsprocess som just Nannynu!. Att redan som student få komma in i arbetslivet tack vare er känns superbra!

Vad tycker barnen du passar om att göra?

Barnen jag passar älskar att hoppa studsmatta, något vi ofta ägnar oss åt. De här barnen kan hoppa hur länge som helst! Från att studsmattan monteras upp till våren och ned till hösten befinner vi oss på och runt den. När det blir kallare ägnar vi oss mycket åt att spela kort, UNO och bubblan är favoriter. Kurragömma är en annan av favoritlekarna och familjen har massor av grymma platser att gömma sig på. Barnen ägnar sig åt många aktiviteter såsom kör, innebandy och karate. Därför brukar vi prata om matcher, träningar och uppvisningar som har varit vilket de tycker är jättekul.

Mitt bästa tips till andra barnvakter är att ha roligt tillsammans med barnen. Gör saker som barnen tycker om, hitta på knasiga lekar som blir era egna och som bara du och barnen leker. Ta reda på lite saker om området din familj bor i. Kan barnen cykla och det finns en park i närheten är det ett perfekt utflyktsmål. Men håll alltid noga uppsikt. Känner du att en lek börjar gå överstyr eller att den medför risker att någon ska bli skadad så säg stopp. Det är viktigt att se faror och risker i tid så att ingen gör sig illa och en lek slutar i tårar.

Nedan berättar veckans stjärnbarnvakt Alva om hur en vanlig arbetsdag kan se ut:

Jag hämtar barnen på deras skola vid klockan fyra. Där prickar vi av oss, packar ner läxor och klär på oss i lugn och ro. Sen promenerar vi den korta vägen hem till familjens hus. Väl hemma tittar jag på mina instruktioner för middagen. Medan jag lagar mat hittar barnen på lite olika saker beroende på hur lång tid det tar. Ibland hoppar vi studsmatta medan något är i ugnen och jag satt en timer. Sedan är det middag och vi pratar om vad som hänt i skolan, hur dagen har varit och vad vi ska göra efter middagen. Jag passar två barn i skolåldern som har en del läxor så efter middagen tar de fram läxorna medan jag städar undan i köket. Många gånger är läxan att läsa högt för mig. Jag uppmuntrar dem att fortsätta med läxorna trots att det kan vara lite motigt ibland. När läxorna är klara brukar vi hoppa studsmatta eller fira med ett parti finns i sjön. Sedan kommer någon av föräldrarna hem vid 18:30. Jag berättar för föräldern om vad vi hittat på under passet och säger hejdå till familjen.

• Täby