Nyhet -

Utmaning att rekrytera in det stora antalet barnvakter som efterfrågas i Stockholm

Efterfrågan på att få en nanny till sin familj är stor. Det kommer in så många kundförfrågningar att det är svårt att hinna rekrytera in ett lika stort antal barnvakter, menar Robert Bällstav på Nannynu. Störst efterfrågan är det i Stockolms innerstad.

Varje terminsstart ökar kundinflödet med flera hundra procent. Det har inte varit något undantag efter denna semester, menar marknadschefen Robert Bällstav.

- Under de 10 år Nannynu! varit verksamma ser det likadant ut vid varje terminsstart. Vi har lärt oss av det och fördubblar nästan styrkan på kontoret för att kunna ta emot alla kundförfrågningar samtidigt som vi måste rekrytera in ett antal barnvakter som överensstämmer med antalet familjer som kommer in.

Under denna månad har det visat sig vara en extra utmaning. Sedan rutavdraget stramades åt trodde många att nyttjandet skulle minska men det har gått åt andra hållet. Rapporter visar att hemstädning och barnpassning ökar stabilt.

- Det är fler familjer som vill testa på att ha barnvakt nu än någonsin tidigare. Skillnaden är att timsnittet per tillfälle har minskat något. Detta beror också på att fler upptäcker rutavdraget runt om i landet och utanför storstaden. Många vill testa på tjänsten lite försiktigt innan de ökar i antalet timmar.

Det är en utmaning att kunna rekrytera in så pass många barnvakter som det efterfrågas, menar företaget. Tidigare år har antalet barnvakter alltid varit större än kundantalet men i och med att kunderna kommer in i så stort antal är det tufft att hinna rekrytera i samma tempo.

- Vi vill inte släppa på våra krav eller kriterier. Alla som kommer in i företaget måste vara kompetenta nog. Vi gör nu större satsningar för att få in ännu fler ansökningar, berättar Robert Bällstav.

Här är det populärast att skaffa barnvakt:

1. Stockholms stad
2. Nacka kommun