Nannynu! köper upp största konkurrenten Nannyakuten

Jeanette Holm, grundare och ägare av Sveriges största barnpassningsföretag Nannynu!, har i dagarna köpt upp största konkurrenten Nannyakuten. Nannynu! tar därför en ännu större andel på barnvaktsmarknaden. Nannyakuten kommer ingå in den kommande koncern där ett antal bolag ska finnas. Bolagen som köps upp kommer få en VD som tillsätts internt från Nannynu! för att behålla den kultur som finns inom företaget.

- Nannyakuten tog kontakt med oss och uppköpet passade bra in i vår tillväxtstrategi eftersom det blivit tuffare att växa organiskt efter rutavdrags-halveringen 2016, berättar Jeanette.

2007 grundade Jeanette Holm Nannynu! och två år senare grundades Nannyakuten. Dagens industri skriver (2017) att Nannynu! omsätter ca 27 miljoner kronor medan de närmaste konkurrenterna omsätter mellan 4 - 8 mkr.

Nannynu! erbjuder barnpassning till privatpersoner i Stockholms län, Uppsala län, Skåne län och Västra Götalands län. Nannyakuten har sedan tidigare gått nationellt och erbjuder barnpassning över hela Sverige. De har även riktat in sig på att hjälpa kommuner med barnpassning när de inte kunnat erbjuda förskoleplats.

- Vi kommer under året utvärdera ifall vi ska skilja koncepten åt ännu tydligare eller vilken väg vi kommer att gå. Planen är hur som helst att vi genom Nannynu! och Nannyakuten ska erbjuda en premiumtjänst. Därefter kommer vi med vår framtida digitala bastjänst "Nannyfinder" rikta oss till andra målgrupper vilket gör att vi inte blir beroende av rutavdraget på samma sätt som idag, förklarar Jeanette.

Under 2016 grundade en av Nannynu!s kulturbärare städföretaget Tidynu!. Detta efter att ett stort antal barnvaktskunder önskat att företaget även skulle kunna erbjuda hemstädning. Under 2017 kommer också byggandet av en koncern startas upp där Nannynu!, Nannyakuten och Tidynu! med andra bolag kommer att ingå.

Jeanette berättar; I och med att vi har en välfungerande arbetsstruktur genom Nannynu! kunde vi också applicera denna i ett bolag som hyr ut personal inom städbranschen. Tidynu! växer idag så det knakar utan att vi egentligen inte gör någon större marknadsföring. Nu kommer vi fortsätta byggandet av koncernen där en stor grupp av bolag inom varierande branscher ska ingå. Vi har också startat upp en VD-skola för att fortsätta rekrytera interna kulturbärare från Nannynu! till de nya bolagen. Personlig utveckling, innovation och glädje är värderingarna vi arbetar med framåt.