Georg Oddners fotografiska porträtt på Nationalmuseum

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 12:05 CET

Med modernt porträttfotografi i fokus visar Nationalmuseum utställningen Nordstjärnor. Georg Oddners porträtt av berömda svenskar

Georg Oddner är jazzmusikern som blev en av efterkrigstidens stora svenska fotografer. Till Oddners starkaste verk hör hans porträtt av konstnärer, författare och skådespelare huvudsakligen tagna i Sverige under 1950-talet.

I fotoutställningen Nordstjärnor står ett sextiotal porträtt i fokus: exempelvis jazzmusikerna Lars Gullin, Putte Wickman och Monica Zetterlund. Flera generationer författare från Marika Stiernstedt till Klas Östergren, keramikern Signe Persson-Melin och regissören Ingmar Bergman i sitt arbete. Anita Ekberg, Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Harriet Andersson, är några andra nordiska stjärnor som tindrar i vinterns fotoutställning på Nationalmuseum.

I katalogen på drygt 100 sidor behandlar bl a Maaret Koskinen, professor i filmvetenskap, Ingmar Bergmans uppsättningar av Gycklarnas afton och Peer Gynt som i dokumentära bilder även ingår i utställningen.

Utställningskommissarie:

Eva-Lena Karlsson, elk@nationalmuseum.se, 08-5195 4430

För pressrelease och pressbilder:

www.pressbild.com/nationalmuseum

Användarnamn: Tessin

Lösenord: Sergel

För ytterligare information:

Kontakta informationschef Lena Munther, lmr@nationalmuseum.se, 08-5195 4390

Ps. För dig som vill veta mer:

Långfilmen "NÄRVARANDE" , om Georg Oddner i regi av Jan Troell visas på Orionbion/teatern, Katarina Bangata 77, Stockholm, måndag 27 november kl 19.00. Läs mer om filmen på http://www.athenafilm.se/titel.asp?i=16

NATIONALMUSEUM

Södra Blasieholmshamnen

telefon 08-5195 4300, fax 08-5195 4436

www.nationalmuseum.se

Nationalmuseum samarbetar med Stora Enso AB, Accenture,

Fagerhults Belysning AB, Grand Hôtel Stockholm, Svenska Dagbladet och Fältman & Malmén.