Gunnel Nyman, Barokki, vas, glas, 1946 samt Paavo Tynell, Snowflake, ljuskrona, mässing. Foto: Rauno Träskelin

Hundra år av finsk design i avslutande utställning på Nationalmuseums tillfälliga designarena i Stockholm

I den avslutande utställningen på Nationalmuseum Design speglas den framväxande form- och hantverksnationen Finland från sekelskiftet 1900 till idag. Via en privatsamling av design- och konsthantverk ges en inblick i innovation, teknik, utveckling och estetik åren strax före men främst efter Finlands självständighet. Hundra år av finsk design – ur Rafaela & Kaj Forsbloms samling öppnar 20 juni.

Utställningen omfattar över två hundra föremål av välkända finska formgivare och arkitekter och samlingen har i den här utsträckningen aldrig tidigare visas offentligt. Utställningen presenterar allt från originalmöbler av arkitekten Eliel Saarinen, glas och möbler av Alvar Aalto till helt nya objekt av Ilkka Suppanen och Kristina Riska. ”Varje föremål i vår samling har valts ut med kärlek” säger Rafaela Seppälä.Utgångspunkten för samlingen av finsk design och konsthantverk blev en flaska i glas av Ristomatti Ratia som Rafaela Seppälä fick i gåva på Alla hjärtans dag 1999 av sin blivande make Kaj Forsblom. Glasföremål och objekt av bland andra Tapio Wirkkala, Aino Aalto, Timo Sarpaneva och Gunnel Nyman från 1950- och 1960-talen utgör sedan självklara inslag i samlingen. Alvar Aalto är en annan självklar representant, här med bland annat unika varianter av den numera ikoniska Savoy-vasen tillsammans med skåp, karmstolar och bord ritade för Paimio Sanatorium.

Ett särskilt fokus i samlingen har ägnats formgivaren Paavo Tynell som 1918 tillsammans med kollegor startade Taito Oy. Det var ett industriföretag som i första hand ägnade sig åt produktion av allehanda metallföremål men under 1930-talet alltmer övergick till tillverkning av armaturer där Paavo Tynell var den ledande formgivaren. I samarbete med företaget genomfördes också alla Alvar Aaltos stora projekt som Paimio Sanatorium, Biblioteket i Viborg, Restaurang Savoy i Helsingfors. I utställningen visas flera av Tynells unika armaturer i mässing, mässingsnät och perforeringar för första gången utanför Finland.

Rafaela & Kaj Forsbloms samling fortsätter att expandera med såväl förvärv av 1900-talsföremål som av samtida finsk design och konstobjekt. En önskan att bidra till att de unika och klassiska finska designföremålen inte skingras för världen har utgjort ett viktigt incitament i byggandet av samlingen. Till skillnad från museisamlingar kan kriterierna för en privatsamling vara betydligt friare och mer subjektiva.

Utifrån uppväxtåren på de finländska ambassaderna i Washington och Paris, där Rafaela Seppäläs far var sändebud, har minnena från barndomen transformerats till kreativ nostalgi som ger samlingen både bredd och variation. Det starka personliga engagemanget för den finska designhistorien är ständigt närvarande.

Med utställningen Hundra år av finsk design och sommarens utställning Tre Kronor – Made in Finland, om äldre finskt silver på Läckö Slott i Västergötland, vill Nationalmuseum särskilt uppmärksamma märkesåret Suomi Finland 100 år - en nation där konst och design, arkitektur och musik har haft, och har så också idag, en framträdande position.

Arenan Nationalmuseum Design öppnade i februari 2015 som en tillfällig utställningsplats när museets huvudbyggnad renoveras. I och med utställningen Hundra år av finsk design stänger verksamheten och värdefulla erfarenheter och designfokus flyttar sedan in i nya Nationalmuseum som öppnar igen hösten 2018.

I samband med utställningen ges en publikation ut som sätter in samlingen i en samtidskontext.

Curatorer och utställningsdesign
Antti Siltavuori och Barbro Kulvik

Utställningen Hundra år av finsk design – ur Rafaela & Kaj Forsbloms samling visas på Nationalmuseum Design på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm från den 20 juni till den 29 oktober 2017.

Presskontakt
Lena Munther, chef Kommunikationsenheten, press@nationalmuseum.se, 0767-23 46 32.

Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Museibyggnaden genomgår en renovering och beräknas öppna igen under 2018. Verksamheten fortgår genom samarbeten både i Sverige och utomlands och med tillfälliga utställningar på Nationalmuseum Design på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet och Grand Hôtel Stockholm. Verksamheten får också stöd av FCB Fältman & Malmén.