I år kommer våren tidigt till Nationalmuseum - utställningen Blomsterspråk visar blomstermotiv i konsten från renässansen till idag

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 11:42 CET

Utställningen Blomsterspråk är en odyssé bland blomstermotiv i konsten från renässansen till idag – både ur konstnärlig, botanisk och symbolisk synvinkel. Under det år som vetenskapsmannen Carl von Linnés jubileras visas målningar, akvareller, fotografier, keramik, glas och bokkonst på temat blommor. Konstresan börjar med botaniska planschverk, går vidare med symboliska blomsterstilleben och landar i vår tids måleri och fotografi. Konstnärer som Anthony van Dyck, Monet, van Gogh, Matisse, Zorn, Georgia O´Keeffe, Andy Warhol och Robert Mapplethorpe är alla representerade. I den rikt illustrerade, till formatet behändiga, katalogen finns fördjupande artiklar samt ett användbart symbollexikon som guidar betraktaren på vägen. Utställningen pågår 22 februari – 27 maj 2007.

Utställningskommissarie: Görel Cavalli-Björkman

Pressbilder och pressrelease finns på www.pressbild.com/nationalmuseum

Användarnamn: Tessin

Lösenord: Sergel

För ytterligare information kontakta informationschef Lena Munther lmr@nationalmuseum.se, 08-5195 4390/91 eller utställningskommissarie Görel Cavalli-Björkman, gcb@nationalmuseum.se, 09-5195 4301

Med vänlig hälsning,

Lena Munther

NATIONALMUSEUM

Södra Blasieholmshamnen

telefon 08-5195 4300, fax 08-5195 4436

www.nationalmuseum.se

Nationalmuseum samarbetar med Accenture, Fagerhults Belysning AB, Grand Hôtel Stockholm, Svenska Dagbladet och Fältman & Malmén.