Nyförvärv: Sällsynt porträttminiatyr av Adélaïde Labille-Guiard

Nyförvärv: Sällsynt porträttminiatyr av Adélaïde Labille-Guiard

Nationalmuseum har förvärvat en spektakulär miniatyr av Adélaïde Labille-Guiard. Hon tillhörde de mest betydande kvinnliga konstnärerna i Frankrike i slutet av 1700-talet, men var tidigare inte representerad i museets samlingar. Motivmässigt är hennes framställning i sig intressant eftersom den visar en kvinna, om än amatör, i rollen som konstnär.

Miniatyrporträtt av Adélaïde Labille-Guiard (1749-1803) är utomordentligt sällsynta. Hennes framställning av Madame Lefranc målande porträttet av sin make Charles Lefranc, är utförd fem år efter debuten (1779). Precis som många andra kvinnor insåg hon tidigt att porträttminiatyrer gav en säker försörjning. Hennes lärare var en granne till faderns modebutik i Paris, den schweiziske emaljören François-Élie Vincent. Så småningom började Labille-Guiard också arbeta med pasteller. Inte sällan verkar hon även ha repeterat dessa i mindre format, som miniatyrer. Efter invalet år 1783, i den franska konstakademien, övergick hon helt till att måla oljeporträtt i stort format. Då hade Labille-Guiard också hunnit skaffa sig elever såsom Marie-Gabrielle Capet och Marie-Thérèse de Noireterre. Det föll nu på deras lott att översätta hennes porträtt till miniatyrer, allt för att tillfredställa kundernas skiftande önskemål.

Genom förvärvet av detta spektakulära verk av Adélaïde Labille-Guiard, som möjliggjorts genom donationsmedel ur Hjalmar och Anna Wicanders stiftelse, har en viktig lucka fyllts i museets världsberömda miniatyrsamling. Samtidigt berättar Madame Lefranc målande porträttet av sin make Charles Lefranc om en tid då kvinnor på allvar framträdde som betydande konstnärer.

Ytterligare information
Magnus Olausson, Chef för Samlingarna med Statens porträtt- och slottssamlingar, magnus.olausson@nationalmuseum.se, 08-5195 4371
Hanna Tottmar, pressansvarig, hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 08-5195 4390

www.nationalmuseum.se/press/aktuellt

Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet, Fältman & Malmén och Grand Hôtel Stockholm. Mer information finns på www.nationalmuseum.se.