Naturvetarna: Pajkastning i forskningssystemet undergräver den excellenta forskningen

I dag presenterar Kungl. Vetenskapsakademien sin Excellensutredning. Resultatet är oroande: utredningen visar att svensk forskning halkar efter. Föga förvånande, menar Naturvetarna och stämmer in i kravet på tydligare styrning och fler visioner.

Excellensutredningen visar att Sverige, som länge lett den europeiska forskningsligan, tappar mark. Allra sämst går det för genombrottsforskningen. Naturvetarna är oroade, men välkomnar samtidigt utredningen:

– Nu har vi fått svart på vitt varför det går så dåligt för Sverige. Utredningen pekar ju på ett flertal ömma punkter inom svensk forskning. Särskilt glädjande är att man betonar behovet av bra karriärsystem för forskare i allmänhet och för unga forskare i synnerhet. Vi har länge drivit frågan om vikten av bra karriärvägar och trygga anställningar för forskare. Det är essentiellt för att skapa högkvalitativ svensk forskning, säger Sofie Andersson, forskningspolitisk utredare på Naturvetarna.

Excellensutredningen understryker också vikten av tydligt ledarskap med mandat att styra över sina medel. De länder som är mest framgångsrika har mycket större möjlighet att själva bestämma var pengarna ska gå. I Sverige saknas en tydlig ansvarsfördelning mellan regeringen och universiteten, vars beroende av externa medel dessutom gör att styrningen blir ryckig.

– I dag pågår pajkastning mellan regering och universitetsledningar om vart ansvaret för kvalitén inom svensk forskning ligger. Regeringen hänvisar till autonomireformen och universiteten beskyller regeringen för att inte ge dem ansvaret fullt ut. Detta duger inte, säger Sofie Andersson. Om vi ska kunna konkurrera internationellt även i framtiden måste universiteten både få och ta ett större ansvar.

Naturvetarna uppmanar därför regering och universitetsledningar att ta Excellensutredningen och dess förslag på åtgärder på allvar.

– Utredningen innebär en chans att höja nivån på svensk forskning. I och med den har vi fått en mycket bättre förståelse för vad det är i det svenska systemet som inte fungerar och vad vi kan göra för att vända trenden, säger Sofie Andersson.