NBV på turné med premiär i Eslöv

Match-making för studieförbund på turné

Idén till ”NBV på turné” började då verksamhetsutvecklarna Daniel Wendel, Ladona Al Kinani och AnnSofi Hellström i NBV Syd skulle marknadsföra boken Hälsa för livet. Deras uppdrag var att ge sig ut och berätta om boken för NBV:s medlemsorganisationer.

– När vi satt och spånade kom vi på idén att det skulle varit roligt att gå bredare och marknadsföra hela NBV Syds verksamhet, säger AnnSofi Hellström. Det är också en viktig del i vår verksamhet, att vara mer synliga på landsbygden. Och på platser där vi inte har kontor.

– Vi hoppas kunna inspirera människor till att starta eller delta i en studiecirkel, få möta många människor och få sprida kunskap om vad folkbildning är, fortsätter AnnSofi.

Match-making fast för studiecirkel
För att sänka tröskeln att gå med i en studiecirkel har projektgruppen tagit fram en digital brevlåda. Dit kan vem som helst kan skicka in sina önskemål om vilken typ av studiecirkel de vill vara med i. Detta ökar möjligheterna till socialt umgänge för människor som är ensamma och som letar efter sammanhang.

– Nu kommer du som har ett stort intresse och vill hitta andra att starta en cirkel med kunna anmäla ditt intresse, säger AnnSofi entusiastiskt. Om vi hittar fler i din kommun med samma intressen så hjälper vi er att sätta igång!

Turnéns premiärstad blir Eslöv idag onsdagen den 5 februari.

– Besöken kommer att se lite olika ut beroende på var vi åker, säger AnnSofi. Men i alla kommuner gör vi besök på biblioteken, hälsar på hos medlemsorganisationer och fikar med nya föreningar. I några kommuner tar vi plats i stan och berättar om vår verksamhet.

Turnén kommer gå att följa i sociala medier där filmer och vloggar kommer läggas upp: nbv.se/paturne

Turnén koncentreras under våren till Skåne och Blekinge. Men tanken är att turnén ska fortsätta under hösten 2020. Och förhoppningsvis även till fler regioner inom NBV-landet.

För dig som önskar delta i cirkel, skicka in ditt önskemål här: nbv.se/deltaicirkel
För dig som hittat en grupp människor som vill starta studiecirkel: Startacirkel.nbv.se