Skärmavbild från filmen "Här lär sig barn och ungdomar att segla"

Här lär sig ungdomar segla i Stockholms skärgård

Över 200 barn och ungdomar deltar i seglarlägren på Malma Kvarn i sommar. Där lär de sig segla och utveckla ett gott sjömanskap tillsammans.

Ända sen mitten av 1940 har ungdomar fått lära sig segla på seglarlägret i Malma Kvarn.

Syftet är att låta deltagarna uppleva naturen, spänningen och gemenskapen som segling innebär – men också att utveckla ett gott sjömansskap och lära ungdomarna om hur viktigt det är att ha hänsyn till sjölandskapet.

Seglarlägren arrangeras av Svenska Kryssarklubben och varar mellan sex dagar till tre veckor. Där får lägerdeltagarna, som är mellan 10–17 år, lära sig segla i nybörjarvänliga jollar. De kortaste lägren är för de yngsta deltagarna på 10-12 år.

– Vi vill ge dem erfarenheten att sitta i båten själva. De har ju oftast lite sjövana med sina föräldrar, men har inte riktigt fått hantera båten själva. Det är det vi vill pränta i dem – att våga ta för sig i båten, säger Erik Palmberger, lägerledare.

– Många kommer tillbaka och finslipar sina kunskaper. Till slut blir de väldigt duktiga, fortsätter Erik.

Innan lägerdeltagarna får segla så studerar de teori. Då får de lära sig hur man vänder båten på olika sätt och hur man håller balansen i båten.

– Ute på sjön brukar vi få lära oss om det som vi gått igenom på teorin, men praktiskt. I början får man exempelvis lära sig slag och gripp som är två tekniker för att vända båten, säger Julia Jakstrand, lägerdeltagare.

Utöver gemenskapen och nöjet i att träffa nya vänner så uppskattar lägerdeltagarna att se hur deras kunskaper ökar.

– Det roligaste var när jag och mina kompisar fick kappsegla tillsammans. Vi vann hela kappseglingen. Det var jätteroligt, för då kände jag att vi verkligen fått ut något av lägret och att man kunde samarbeta, berättar Maia Lindvall, lägerdeltagare.

Lägren, som gett många ungdomar en grundläggande båtutbildning genom åren, pågår i Stockholm under hela juni, juli och augusti.

_______________________________________________________________________________

Svenska Kryssarklubben är en av NBVs samarbetsorganisationer. De finns på 14 kretsar runt om i Sverige, där de bland annat arrangerar utbildningar, eskaderseglingar, 24-timmarsseglingar, studiebesök och tema-träffar. Du hittar en krets nära dig här: https://www.sxk.se/