Amanda: Högt Spel

NBV ställer sig bakom #iAmAmanda

NBV kommer tillsammans med författaren Maria Andersson ta fram studiematerial om våldet mot kvinnor. Tanken är att materialet ska användas som diskussionsunderlag i studiecirklar och inom organisationer runt om i Sverige.

Maria Andersson samarbetar med UN Women nationell kommitté Sverige för att lyfta, synliggöra och motverka våld mot kvinnor och flickor. Hon är initiativtagare till Onebracelet, armbandet som säljs i flera länder till förmån för flera av UN Womens nationella kommitteér.

Hon är även initiativtagare och projektledare för OrangeDay MC kortege i samarbete med Upplev Norrköping och till förmån för UN Women Sverige. Kortegen, som går mellan Helsingborg och Norrköping den 25 maj nästa år, har fått bikers från hela Sverige att ställa sig bakom budskapet om ett samhälle fritt från våld och diskriminering mot kvinnor och flickor. Hon initierade till att det Allsvenska hockeylaget Vita Hästen spelade i Orange dressar mot IK Pantern i Himmelstalundshallen i Norrköping, där hela laget valt att ställa sig bakom manifestationen mot våld mot kvinnor.

Författaren, föreläsaren och eldsjälen Maria Andersson lanserar nu thrillern AMANDA Högt Spel, som är baserad på verkliga händelser, för att lyfta frågan om utsattheten i det kvinnliga entreprenörskapet och kvinnor i arbete. Den får oss att förstå känslan av psykiskt lidande och maktspelet som kan finnas bakom de fina fasaderna. Maria valde att skriva en skönlitterär bok om ämnet hon engagerar sig i: våld och trakasserier mot kvinnor och flickor. Detta på grund av sina egna erfarenheter i entreprenörskapet och arbetslivet.

– Det är inte bara en gång som jag som kvinna blivit utsatt i arbetslivet. Min förhoppning är att andra kvinnor ska få styrka och våga lämna eller anmäla. Genom att skapa en skönlitterär thriller i ämnet så hoppas jag kunna nå fler. Man kan läsa AMANDA för att man gillar spänning, men man förstår även budskapet. När AMANDA nått ut, så fortsätter jag hennes resa. Jag har åtminstone material för två böcker till, säger Maria.

AMANDA betyder ¨Kvinna, hon som bör älskas¨ där Maria ofta pratar om #iamamanda vilket står för "Jag är kvinna, jag har mina rättigheter". Detta för att lyfta frågan om utsattheten för kvinnor i arbetslivet, där man sällan vågar berätta om sin utsatthet eller övergrepp, eftersom man riskerar att bli av med arbete och därmed sin inkomst. Hashtaggen #iamamanda myntade Maria redan i våras, och boken AMANDA är Marias egen manifestation för kvinnor och deras utsatthet i arbetslivet. Boken har på bara en vecka nått en mängd läsare som hyllat den, både som en spännande thriller, men också som en del i kampanjen mot kvinnovåld och förtryck.

Även NBV, som ska lägga ytterligare kraft på just arbetet kring våld mot kvinnor, ställer sig bakom kampanjen #iamamanda. Tillsammans ska de utveckla ett studiematerial av boken AMANDA , där läsarna får möjligheten att diskutera problematiken och lyfta ämnet även inom studieförbunden och organisationer runt om i Sverige.
– Det är bara tillsammans man kan nå ut. Bokens budskap och det skönlitterära sättet den skrivits på har gjort att det kommit in förfrågningar om att göra film. Det skulle vara riktigt roligt om AMANDA blev film. Innehållet och budskapet i boken är verkligen i tiden och thrillers är dessutom hetare än någonsin, säger Maria.