Sveriges största Straight Edge-turné arrangeras i maj

Sveriges största Straight Edge-turné arrangeras i maj

Sveriges största Straight Edge-turné går av stapeln i maj i åtta städer. Band från USA, Luxemburg och England spelar tillsammans med svenska band i Spring Edge Tour 2014.

Under Spring Edge Tour 2014 kommer Stick Together från USA och Eisberg från Luxemburg/England göra årets enda Sveriespelningar. Tillsammans med svenska hardcorebanden Lose The Life, Miles Ahead och Neighborhood och ytterligare lokala band kommer Spring Edge Tour 2014 att testa de svenska scenernas hållbarhet till bristningsgränsen.

Arrangörerna Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF och Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, NBV vill uppmärksamma drogfriheten och folkbildningen i Straight Egdekulturen med turnén.

- Spring Edge Tour 2014 visar att nykter folkbildning bidrar till att unga får en meningsfull fritid fri från alkohol och andra droger. Sveriges musikscen skulle vara bättre med en svagare alkoholnorm säger Malin Thorson, ordförande Ungdomens Nykterhetsförbund.

Straight Edge har under de senaste åren vuxit sig stark inom Sveriges nykterhetsrörelse med fler föreningar och ökat medlemsantal. Unga i subkulturen Straight Edge organiserar sig i UNF:s föreningsverksamhet för att få ytterligare verktyg att förändra alkoholnormen. Genom NBV Music Box får de nyttja replokaler och konsertlokaler samt utöka sin kunskap kring musikverksamhet. Med Spring Edge Tour 2014 hoppas nykterhetsrörelsen nå fler unga.

Turnédatum

23/5 Malmö - Kirseberg Kulturhus

24/5 Jönköping - Kulturhuset

25/5 Göteborg - Skriket