Martin Bäcklund, Umeå och Kalle Melander, Skellefteå är Nordens bästa kontorsbaristor.

De är Nordens bästa kontorsbaristor

Igår kväll avgjordes Coffee Professional’s Cup där Sveriges och Nordens bästa kontorsbarista koras. I år vann Martin Bäcklund och Kalle Melander från Umeå och Skellefteå. Med tekniskt kunnande parat med djup kunskap om smaker och ursprung samt en stor portion kreativitet och norrländskt lugn tog de hem vinsten. Ett av tävlingsmomenten var att servera en signaturdrink. Vinnarnas bidrag bestod av kaffe, hjortron och socker, till detta serverades västerbottenost.

Vinnarteamet bor 13 mil ifrån varandra men har ändå hunnit öva ihop i många timmar.

- Vi tränade i cirka 60 timmar innan tävlingen och är glada och stolta över att visa att kaffe från maskin ska smaka minst lika gott som från en bryggare, säger Martin Bäcklund.

Branschens mest prestigefulla tävling, med syftet att lyfta nivån på kaffe på jobbet, avgjordes igår eftermiddag. Tävlingen hölls på Friends Arena i Stockholm och intresset var större än någonsin. I Coffee Professional’s Cup tävlar barista-team i olika moment med sin kaffeexpertis, det tekniska hantverket och sin känsla för smak och presentation.

- Intresset för kaffehantverket växer för varje år och det är vi glada för. Det stärker vår ambition att fler ska få gott kaffe på jobbet. De tävlande teamen imponerade och kunskapsnivån var hög, säger Lennart Svensson på Nestlé Professional.

Tävlingen visar att kaffe från maskin kan smaka himmelskt. Om kaffet inte är gott på jobbet är här några tips:

1. Begär att kaffeleverantören levererar godare kaffe.
  2. Ibland räcker det att ställa om maskinen så att kaffesmakerna kommer fram bättre.
  3. Säkerställ att kaffemaskinen rengörs ofta.

Team PacsOn med Martin Bäcklund och Kalle Melander vann 50 000 kr när de tog hem titeln "Nordens bästa kaffe på jobbet". Finalen innebar i år ett nytt moment där den klassiska svarta koppen kaffe stod i centrum. Uppdraget var att med hjälp av olika parametrar i kaffemaskinen framhäva en viss karaktär och smakprofil. Detta moment liknar den utmaning som baristorna dagligen ställs inför när de ska säkerställa att kaffet smakar så som kunderna önskar.

Årets tävlande lag

1:a pris PacsOn: Martin Bäcklund/Kalle Melander

2:a pris Convini: Lisen Gren

3.e pris HGM: Mattias Widenstjerna/Linn Fajersson

Årets domarkvartett

Ida Cederlund, sensoriker på ZOÉGAS, tvåa i koppnings-SM 2012

Ole J Sønstebø, Norsk kaffeinformation, European Coffee Brewing Center

Peter Halldén, konditormästare. Juryordförande i SM för bagare och svensk juryman i EM för bagare.

Överdomare: Benny Petersson, Svenska Vendingföreningen.

Coffee Professional’s cup ökar Nordens kaffekompetens

Förutom Coffee Professionals Cup erbjöds besökare att prova på hur samma kaffe förändras genom tillredning med olika bryggmetoder. Besökarna kunde även prova hur kaffebönornas ursprung påverkar smaken och skapa en egen kaffeblandning.

Att prova kaffe professionellt kallas koppning. Det populära och prestigefulla inslaget Coffee Professionals Cupping Championship bjöd i år på en ny stolt vinnare. Dan Fredrik Asplund från Beans tog i år hem titeln som den bästa provsmakaren i Norden av kaffe genom kaffekoppning. Vinsten var 10 000 kronor.

Rainforest Alliance (RFA) representerades av Marcus Schaefer som informerade om vad certifieringen står för och vad den innebär för kaffebönderna och för oss som säljer eller är intresserade av att sälja RFA certifierat kaffe.

Vid frågor kontakta Annelie Barkelund, Kommunikationschef Nestlé. annelie.barkelund@se.nestle.com              072 703 23 86.

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.