Nescafé Cold brew finns nu som bag-in-box för serveringar och restauranger.

​​Den hetaste trenden är kall: Cold brew

Kallt kaffe är en stark trend som ökar år för år och tar upp kampen om konsumentens val när den vill ha något uppfriskande att dricka. Cold brew är den dryck som växer snabbast inom kalla drycker. För serveringar och restauranger som enkelt vill kunna servera drycken lanseras nu Nescafé Cold Brew.

- Cold brew inte ska förväxlas med iskaffe. Cold brew är en tillredningsmetod där kaffet bryggs med kallt vatten istället för varmt, förklarar Ola Persson, master barista på Nestlé professional.

Hur gör man cold brew?

Kallbryggning kräver tålamod och framförhållning då kaffet behöver bryggas under mycket längre tid än vid traditionell varm bryggning. Räkna med minst 10-12 timmar för att kaffets olja, socker och koffein ska extraheras. Resultatet ger en härligt mjuk smak med väldigt låga halter av syra. De bittra tonerna försvinner vid kallbryggning och ger istället plats för den milda naturligt söta smaken.

Vem vill dricka cold brew?

Cold brew tilltalar många men speciellt yngre generationer som i många fall inte har börjat dricka traditionellt kaffe. Trenden och efterfrågan på spännandealkoholfria drycker är väldigt stark vilket gör att Cold brew är det perfekta alternativet som även går att variera i det oändliga med olika smaksättningar och toppings.

Praktisk lösning som säkerställer kvaliteten

Serveringar och restauranger ser en ökad efterfrågan på cold brew men utmaningen är den långa tillredningstiden och att uppskatta åtgången under dagen. En varm dag är risken stor att gårdagens bryggning tar slut. För att underlätta för serveringar lanseras nu Nescafé Cold brew som koncentrat i det bekanta formatet bag in box med tappkran. Drycken tappas upp och blandas med kallt vatten i en kanna eller flaska. Serveringen kan sen enkelt och snabbt servera cold brew med is. Cold brew är det perfekta tillskottet i både kaffe- och barmenyn som kan varieras med olika smaksättningar eller bara med en skvätt mjölk. Se ett av många serveringsalternativ nedan.

Fakta om Nescafé Cold brew:

- Kallbryggda kaffet på hela bönor med toner av choklad och nöt

- Enkelt och snabbt att tillreda – 1 del koncentrat blandas med 2 delar kallt vatten

- Lång hållbarhet

- Perfekt naturligt alkoholfritt alternativ

- Perfekt bas i kaffedrinkar

- Konkurrerar inte med det varma traditionella kaffet. Cold brew är en ny dryckeskategori och ett alternativ till kalla drycker som energidryck, iste, läsk och juice.

- NESCAFÉ Cold Brew, Bag-in-Box 2x5liter, 647 kronor.

Information om vart du kan beställa Nescafé Cold brew:

Recept: Brazilian Cold brew

Cold Brew 60 ml
Lime juice 30 ml
Mojitomix syrup 30 ml
Vatten 30 ml

Blanda alla ingredienser i ett glas och dekorera med limeklyfta och färsk mynta.

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.