Nestlé ökar den globala tillväxten under första halvåret -  stött av en ökad volymutveckling i Sverige

Pressmeddelande -

Nestlé ökar den globala tillväxten under första halvåret - stött av en ökad volymutveckling i Sverige

Nestlé ökar den globala tillväxten under första halvåret -  stött av en ökad volymutveckling i Sverige

Nestlés globala resultat:

• Försäljningen (omsättningen) landade på 43 miljarder CHF med en organiskt tillväxt på 4,7%  för alla de geografiska zonerna  (Europa, Asien/Afrika/Oceanien samt Nord- och Sydamerika)
  • Volymmässigt gick försäljningen upp med  2,9 procent under det första  halvåret
  • Utsikterna för helårsresultatet förväntas följa planen och landa på 5%

Nestlés koncenchef, Paul Bulcke kommenterar halvårsresultatet så här:

”Vi levererade en solid organisk tillväxt i hela världen, till följd av en stadig volymtillväxt trots en sviktande marknad. Vi fortsatte i det spår vi har lagt ut med hjälp av innovation, ökade varumärkesinsatser och större effektivitet. Bildandet av  Nestlé Skin Health inom Galdermas affärsområde (dermatologi,red.) har utvecklat vår närings-, hälso- och wellnesstrategi och understrukit vår långsiktiga ambition att hjälpa människor till bra hälsa genom vetenskapligt baserad innovation. Vårt resultat för det första halvåret tillåter oss att tro att den organiska tillväxten kommer att hamna på det planerade 5-procentsmålet. "

Läs rapporten här: www.nestle.com

Bra volymutveckling på den svenska marknaden

Nestlés VD i Sverige, Magnus Nordin är nöjd med utvecklingen under det första halvåret och försiktigt optimistisk inför årsresultatet.

”Under det första halvåret hade Nestlé Sverige en bra volymutveckling samtidigt som vi har tagit marknadsandelar. Vi har en bra utveckling framför allt på kaffesidan, där Zoégas har en ledande position som det mest populära mörkrostade kaffet på marknaden. Vi är också starka inom
restaurang- och hotellsidan genom Nestlé Professional, som inte bara levererar gott kaffe utan ett helt servicepaket med kunskap och maskiner. Resultatet ser lovande ut trots att vi under året slagit samman två säljkårer, upplevt förändrade väderförhållanden i kaffeländerna och en negativ valutautveckling samt turbulenta råvarupriser. Faktorer som tillsammans i förlängningen kan påverka försäljningsresultatet."

Inom Nestlé Norden har Nescafe Dolce Gusto idag 40 olika kapselvarianter som ger konsumenten möjlighet att njuta sina caféfavoriter i hemmiljö. Nescafé som står för en ökad försäljning i hela Europa har i Sverige fått det generiska namnet – Näskaffe. Ett kaffe som har en given plats i de svenska hemmen. Att varumärket är  populärt ser man genom att det varje sekund dricks 5500 koppar Nescafé över hela världen. Både Nescafé och Zoégas kaffe ingår som varianter i Nestlé Professionals varukorg.

”En ökad trend mot nya, sundare produkter och ökat hållbarhetstänk  är mer märkbart inom detaljhandeln. En trend som vi genom minskade socker- och salttillsatser, ökat fiberinnehåll och stort fokus på hållbar utveckling inom såväl kaffe- som kakosidan, lägger stor vikt vid.Vi tror på utvecklingen här i Sverige och inte minst i Helsingborg och därför gör vi nya stora investeringar i Zoégas-fabriken. Samtidigt ger vi våra medarbetare ökad möjlighet till kompetensutveckling och satsar på att ta in ungdomar i verksamheten, en förutsättning för en fortsatt tillväxt, tillägger Magnus Nordin.”