Magnus Nordin, VD på Nestlé i Sverige

​​Nestlés årsresultat: organisk tillväxt på 3,2 procent

Nestlé är världens största matföretag och Europas största företag. Den organiska tillväxten landade på 3,2 procent för 2016. I Sverige har verksamheten gått bra.

- År 2016 presterade vi bättre än de flesta inom industrin men något sämre än vi förväntat oss, säger Mark Schneider, ny CEO på Nestlé. År 2017 förväntar vi oss en organisk tillväxt på mellan 2 och 4 procent. För att växa i framtiden kommer vi att omstrukturera våra omkostnader markant och vi kommer fortsätta att investera i framtida tillväxt med en mellanstor ensiffrig organisk tillväxt som mål. Omstruktureringen av omkostnaderna kommer att medföra markanta besparingar till år 2020, säger Mark Schneider.

I Sverige har Nestlé bland annat varumärkena Zoégas, Nespresso, Dolce Gusto, Nescafé, Resorb, frukostflingor såsom Cheerios och Fitness samt konfektyr såsom After Eight, Kit Kat och Lion. Företaget producerar även barnmat och näring för människor med särskilda behov och djurmat under varumärket Purina.

- Totalt sett presterade vi bättre än våra konkurrenter vilket innebär att vi för tredje året i rad tar marknadsandelar, säger Magnus Nordin, VD för Nestlé i Sverige.

För en majoritet av produktkategorierna var försäljningen i Sverige ”all time high”.

- Försäljningen var år 2016 all time high för kaffet, både rostat och malet, pulver och kapslar, samt konfektyr, frukostflingor och Purina, säger Magnus Nordin.

- Mycket låg tillväxt i livsmedelsmarknaden driver ökad konkurrens och därmed ännu större krav på oss som företag att skapa värde för våra kunder och för våra konsumenter vilket blir vårt huvudfokus för 2017 och framåt.

Nestlés nya globala CEO Mark Schneider tillträdde i slutet av förra året. Han kommer från läkemedelsindustrin.

För mer information på engelska: