Purinas BetterwithPetsPrize ger sociala innovatörer chansen att vinna över 1 miljon

Pressmeddelande -

Purinas BetterwithPetsPrize ger sociala innovatörer med lösningar som gör oss bättre med djur chansen att vinna över 1 miljon

• Utmärkelsen uppmärksammar den positiva effekt som djur har på människans beteende och hälsa
  • Nytt för i år är två kategorier, pilot / implementerade innovationer och idé-innovationer

9 december2019, Sverige Purina PetCare i samarbete med Ashoka, en pionjär inom området socialt entreprenörskap, meddelar att Purina BetterwithPets-priset är tillbaka.

Utmärkelsen är till för företag och individer över hela världen som främjar den positiva kraften i bandet mellan djur och människor genom innovativa lösningar på frågor som emotionellt trauma, social isolering och marginalisering samt hälsoproblem. Initiativet syftar till att öka medvetenheten om den kraftfulla roll som bandet mellan djur och människor spelar för både för individer och samhällen.

I år finns det två nya kategorier att söka inom; pilot/implementerade innovationer samt innovationer i idéstadiet, det sistnämda specifikt inriktade på unga innovatörer i åldrarna 18 till 25. Båda kategorier är inriktade på att främja den ömsesidigt positiva kraften i bandet mellan djur och människor. Sökande kommer att få chansen att vinna mer än 1 miljon SEK för att stödja utvecklingen av deras projekt. Finalister från den pilot/implementerade innovationsskategorin kommer att vara berättigade att delta i ett acceleratorprogram samt vara med i chansen att vinna upp till cirka 1 miljon SEK [1]. Finalister med projekt på idéstadiet kjommer ha möjlighet att delta i ett comcreeation lab och chansen att vinna nästan 200 000 svenska kronor2.

Man kan ansöka till Purina BetterwithPets-priset från 25 november 2019 till 28 januari 2020. Såväl social som komersiella företag, välgörenhetsorgansitioner och unga innovatörer kan ansöka. Alla sökande kommer att få detaljerad återkoppling om sina initiativ från experter inom området. Tio finalister kommer även att bjudas in till att delta i Purina BetterwithPets Forum i Frankrike mellan den 3 och 4 juni 2020, där vinnarna kommer att tillkännages.

- I år strävar vi efter att nå sociala entreprenörer och unga idéskapare som är innovativa i att utnyttja kraften i bandet mellan djur och människa, för husdjurens välbefinnande, de människor som älskar dem och samhället som helhet. Genom Purina BetterwithPets-priset firar vi detta unika band och letar efter nya sätt att förbättra husdjurens välfärd, främja mänskliga färdigheter, stödja hälsa och känslomässigt välbefinnande samt bidra till ökad inkludering i samhället, Nicola Magalini, Business Executive Officer för Purina i Norden.

Purina BetterwithPets Prize 2018 samlade mer än 100 ansökningar från sociala företagare och innovatörer världen över varav 12 starka bidrag ifrån Norden.

För ytterligare information om ansökan, behörighetskriterier samt villkor, besök webbplatsen här eller kontakta oss via e-post på BetterwithPetsPrize@purina.nestle.com

-SLUT-

alexandra.jaegers@purina.nestle.com

Om Nestlé Purina PetCare

• Purina PetCare EMENA (Europa, Mellanöstern, Nordafrika) tror att husdjur och människor är bättre tillsammans och har åtagit sig att hjälpa husdjur att leva längre, lyckligare och hälsosammare liv genom rätt näring och vård. I över 120 år har Purina varit en av pionjärerna när det gäller att tillhandahålla näringsrika och smakliga produkter gjorda till de högsta standarderna för kvalitet och säkerhet. Purina-portföljen inkluderar många av de mest kända och mest älskade husdjursfoder inklusive LATZ®, Purina ONE®, Gourmet® och Purina PRO PLAN®. Purinas passion för husdjur går längre än utvecklingen av husdjursnäring, och 2016 lanserade Purina PetCare 10 löften inom Purina i samhället- åtaganden för att bidra till en positiv inverkan på husdjur och samhälle, inklusive att främja adoption av husdjur, husdjur på arbetsplatsen och bidra till att minska risken för husdjurfetma.

Mer information finns på: www.purina.se

Om Ashoka

ASHOKA är det största globala nätverket av ledande sociala företagare och individer med nya idéer för att möta världens största utmaningar och entreprenörskompetensen för att förvandla dessa idéer till nationell, regional och global social påverkan. Under 35 år har Ashoka stött mer än 3 300 sociala företagare i 90 länder med lösningar som hanterar samhällets mest angelägna frågor. Ashokas vision är en värld där alla är en förändringsagent - ett samhälle som reagerar snabbt och effektivt på utmaningar, och där varje individ har frihet, förtroende och samhällsstöd för att hantera alla sociala problem. www.ashoka.org.

[1]CHF 120,000 – värde 1 197 631,68 SEK baserat på kursomvandling 29/11/19

2 998 026,4 SEK för pilot/implementerade innovationer och 199 605,28 SEK för innovationer i idéstadiet baserat på kursomvandling 29/11/19

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.