Zoégas fortsätter jobba för hållbart odlat kaffe i Östafrika

Zoégas fortsätter jobba för hållbart odlat kaffe i Östafrika

Zoégas är en del av Nestlé och totalt sett en av världens största uppköpare av kaffe. I över 30 år har Nestlé, där Zoégas ingår, arbetat aktivt med hållbarhetsfrågor för att förbättra villkoren för kaffe-bönderna. För att säkra att vi kan fortsätta dricka kaffe i framtiden har Zoégas som vision att allt kaffe ska odlas enligt justa och hållbara principer samt vara rostat på hållbart odlade bönor i slutet av 2015.

För att skapa ett typiskt Zoégas-kaffe krävs kaffebönor av hög kvalitet från Östafrika, framförallt från Zoégas viktigaste ursprung, Kenya. Under 80 talet producerades över 128.000 ton kaffe i landet som sjunkit ner till dagens nivå på ca. 50.000 ton*. Bara en bråkdel av kaffet är hållbart odlat idag, samtidigt som efterfrågan på hållbart kaffe ökar, vilken är en stor utmaning för Zoégas.

En av anledningarna till den minskade kaffeproduktionen i Kenya är alternativa inkomstkällor som ger högre intäkter till lägre arbetsinsats, exempelvis blomodlingar. Kaffeodlarna får heller inte längre statliga stöd i utveckling av kaffeodlingar för att öka kunskapsnivån, vilket leder till låg effektivitet och
sämre avkastning. För att nå sin vision om hållbart kaffe har Zoégas startat ett eget projekt i just Kenya, i Östafrika.

Trots att projektet i Kenya bidragit positivt för de kaffebönder som deltagit och ko-operativen certifierats enligt Rainforest Alliance** samt  inväntar 4C*** verifiering, har inte utbudet av den kvalitet Zoégas behöver ökat tillräckligt än. Vi ser därför just nu på att initiera fler projekt i Östafrika, säger Minette Rosén, Kaffeinköpare på Zoégas.

I samarbete med Sustainable Management Services (SMS) startade Zoégas i februari 2012 ett tvåårsprojekt i tre områden i Kenya. Syftet var att utbilda 8.500 bönder, varav 30% kvinnor, i hållbar kaffeodling för att hjälpa dem att öka avkastningen. För Zoégas är det viktigt att öka utbudet av hållbart odlat kaffe i regionen så att Zoégas steg för steg kan konvertera till hållbart odlade bönor i blandningarna. All utbildning har genomförts av projektpartnern, SMS, på plats. För att få böndernas förtroende har man utbildat 156 så kallade ”promoter farmers” eller föregångsodlare, som i sin tur utbildar andra kaffeodlare. Den senaste rapporten från projektet visar på goda resultat, men även utmaningar.

Under 2012 och 2013 har SMS-organisationen i samarbete med föregångsodlarna utbildat 6.636 kaffebönder i hållbar kaffodling*. Avkastningen har i snitt gått från 1,5 kg till 3 kg per träd*. Vi ser också att projektet gjort skillnad för de bönder som deltagit. Vi har fått väldigt mycket positiv feedback från bönderna, särskilt de kvinnliga, säger Cathrine Ossborn, Marknadschef på Zoégas.

*Sustainable Management Services (Ecom trading) report Feb 2014 www.ecomtrading.com/en/sustainability/sustainability-in-coffee/selected-projects/kenya.html?&back=1

**www.rainforest-alliance.org/about/approach/company-commitments/nescafe

*** www.4c-coffeeassociation.org

Har du frågor kring detta är du välkommen att kontakta:

Cathrine Ossborn, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB
Mobil: 070–543 40 47
E-post: cathrine.ossborn@se.nestle.com

Marie Louise Elmgren, Informationschef Nestlé Sverige AB
E-post: marielouise.elmgren@se.nestle.com

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige