​​Zoégas på plats i Colombia:  Kvinnor och unga säkrar kaffets framtid

​​Zoégas på plats i Colombia: Kvinnor och unga säkrar kaffets framtid

Zoégas på plats i Colombia:  Kvinnor och unga säkrar kaffets framtid

80 procent av svenska kaffedrickare känner inte till att kaffet riskerar att ta slut. Redan år 2020 kommer vi att märka av en minskning om ingenting görs. Omfattande arbeten utförs nu för att skapa bättre förutsättningar för kaffets framtid och fortsatta tillgång. En bärande del av lösningen handlar om utbildning i hållbar produktion ute på de mindre, familjeägda kaffeodlingarna som därmed får högre avkastning och en tryggare ekonomi. I detta har de kvinnliga odlarna och unga en särskilt viktig roll för att engagera hela familjen. #zoegaskaffe #coffeebywomen

I april var Zoégas tillsammans med Nestlé på plats i Colombia för att ta del av det pågående arbetet som görs världen över genom Nescafé Plan. En omfattande hållbarhetsplan med konkreta mål för kaffeodlingens framtid, med extra fokus på att utbilda fler kvinnor, där det mellan 2010 och 2020 görs investeringar på 3,7 miljarder kronor. Hittills har drygt 12 350 kaffebönder fått gratis utbildning i hållbar kaffeodling i områdena Risaralda och Valle del Cauca i Colombia. Under samma period har 23,9 miljoner nya hållbara kaffeplantor odlats upp och planterats ut för att ersätta de gamla som ger allt mindre kaffe per planta. Om tillgången på kaffe minskar ökar inköpspriserna och kaffet blir dyrare.

På plats i Colombia besöktes bland andra Maria Solangel Ramírez de Madrid som äger och driver en egen kaffeodling i La Celia i området Risaralda i Colombia. 50 procent av alla som arbetar med kaffe i världen är kvinnor men mindre än fem procent har ledande befattningar. Kvinnorna i Zoégas projekt erbjuds gratis utbildning i bland annat kaffeproduktion, ledarskap, kaffecertifiering och verifiering, förtroendebyggande och självutveckling. Maria Solangel Ramírez de Madrid är en av alla de kvinnor som nu jobbar hållbart och utvecklar sin odling för framtiden med högre inkomster som direkt följd.

− Vårt extra fokus på kvinnor handlar om att de tenderar att investera odlingens inkomster långsiktigt och ansvarsfullt. Mindre än fem procent av världens kaffeodlande kvinnor har ledande befattningar. Zoégas har därför som mål att minst 30 procent av de kaffebönder som utbildas i våra egna projekt ska vara kvinnor. Hela familjen behövs för att säkra kaffets framtid. Att vara på plats i Colombia och se hur vår hjälp ger direkt effekt både socialt och ekonomiskt är fantastiskt inspirerande. Det är glädjande att höra hur odlarnas barn ser en framtid inom sina föräldrars yrke, säger Cathrine Ossborn, marknadschef på Zoégas.

Satsningarna på utbildning i produktiv och hållbar odling samt utdelning av tåliga och anpassade kaffeplantor via Nescafé Plan hjälper kaffebönderna att odla hållbart kaffe som de kan tjäna pengar på. Under 2014 producerades 12,1 miljoner sextiokilossäckar med kaffe i Colombia vilket är en ökning med 12 procent jämfört med året innan.

− Kaffe måste odlas på ett miljömässigt och socialt hållbart sätt och odlarna måste kunna tjäna pengar på det, annars väljer de att odla något annat och kaffet riskerar att ta slut fortsätter Cathrine Ossborn.

− Kaffeböndernas välmående är vår högsta prioritet. I det ingår social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet i hela odlingskedjan. Zoégas och Nestlés arbete med Nescafé Plan tar hänsyn till alla dessa delar. För att säkra kaffets framtid krävs att vi alla jobbar mot samma mål – kaffebönder, producenter, intresseorganisationer och konsumenter. Och det är bråttom! Sedan 2010 har vi utbildat mer än 12 350 kaffebönder och 23,9 miljoner kaffeplantor har odlats fram och kunnat planteras ut i Risaralda och Valle del Cauca, vilket är ett stort steg i rätt riktning säger Mario Vega på Colombian Coffee Growers Federation (FNC).

Nescafé Plan – En konkret handlingsplan för kaffets framtid
Zoégas är sedan 1986 en del av Nestlé-koncernen som upprättat en handlingsplan, Nescafé Plan, med konkreta mål för kaffeodlingens framtid. Nestlé investerar cirka 3,7 miljarder kronor mellan 2010 och 2020 i en mer hållbar kaffeodling. Konkret går investeringarna till utbildning av kaffebönder i ansvarsfull och produktiv odling samt till att distribuera 220 miljoner nya och mer klimattåliga kaffeplantor.Sedan 2010 har totalt 376 500 kaffebönder utbildats, ett arbete Nestle gör tillsammans med Rainforest Alliance och 4C (Common Code for Coffee Community) och fler utbildas varje år.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov.
Under perioden 13-18 februari 2015 har sammanlagt 1007 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år som dricker kaffe flera gånger i veckan.
Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För ytterligare information och frågor, vänligen kontakta:

Cathrine Ossborn, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB
cathrine.ossborn@se.nestle.com
Mobil: 0705 - 43 40 47

För frågor kring hållbarhet:
Marie Louise Elmgren
, Public Affairs Manager Nestlé Sverige AB
marielouise.elmgren@se.nestle.com
Mobil:0703 - 40 92 85

Kategorier

Zoégas är marknadsledare för mörkrostat kaffe och grundades 1886 i Helsingborg av Carlos Zoéga. Zoégas arbetar för hållbart producerat kaffe genom hela leveranskedjan och samarbetar med verifierings- och certifieringsorganisationer som 4C och miljöorganisationen Rainforest Alliance etc. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Kaffet är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en smakfullare upplevelse.
För mer information, besök www.zoegas.se eller www.facebook.com/zoegaskaffe.

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige