Netdoktor lanserar "Kom i Form"- special

Idag, den 17 januari 2011, lanserar Netdoktor en "Kom i Form"- special tillsammans med profiler som Linus Johansson, Blossom Tainton, Sofia Antonsson och Malin Ewerlöf Krepp. Temat handlar om att bli fysisk aktiv, äta rätt och hitta motivationen till livsstilsförändringar som kan leda till bättre hälsa och välmående.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är otillräcklig fysisk aktivitet den fjärde största orsaken till kroniska sjukdomar och för tidig död. Att vi bör röra på oss och dessutom äta ”rätt” är inget nytt, men förtjänas att upprepas eftersom livsstilsförändringar ofta tar lång tid och kräver tålamod och inspiration.

Mats Halldin, medicinsk chef på Netdoktor och doktorand inom området fysisk aktivitet och hjärt-kärlsjukdom på Karolinska Institutet håller med:

– Studier visar att vi har blivit allt mer stillasittande, både i Sverige och i andra länder. Endast 20 procent av svenskarna är fysiskt aktiva i tillräcklig utsträckning. Det är viktigt att känna till, eftersom den som är regelbundet fysiskt aktiv halverar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Även risken för typ 2-diabetes, demens och vanliga cancerformer minskar. Med Netdoktors Kom i Form special hoppas vi kunna inspirera, motivera och främja god hälsa och livskvalitet!

Under ”Kom i Form” lanserar vi tre expertchattar:

Linus Johansson, sjukgymnast och personlig tränare, tisdag 1 februari klockan 17.00 – motion och träning
Sofia Antonsson, dietist och expert på Dietkokboken.se, tisdag 8 februari klockan 13.00 – kost och träning
Blossom Tainton, under vecka 7 – motivation, kost och träning

Gå direkt till Kom i Form >>

• profiler
  • blossom tainton
  • linus johansson
  • sofia antonsson
  • kom i form
  • träning
  • kost
  • motivation
  • fysisk aktivitet
  • god hälsa
  • chatt

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med över 500 000 besök varje månad och omkring 180  000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.

Netdoktor.se AB, som även äger och driver Netdoktor.se och NetdoktorPro.se, har sitt säte på Holländargatan 22 i Stockholm och drivs av dess grundare sedan 2002. I mars 2010 gick mediekoncernen Bonnier via investmentbolaget B Media Invest in som delägare i företaget.