Dagens Medias och Netigates Marknadschefsbarometer Q3 2014 visar: Var fjärde marknadschef satsar mer på reklam och marknadsföring inför julhandeln

Julhandeln spås återigen slå rekord under 2014 och e-handeln står nu för 23% av den totala julhandeln i Sverige enligt HUI. Marknadscheferna rustar inför julhandeln och var fjärde marknadschef ökar sina investeringar jämfört med fjolåret. Det visar resultaten från Marknadschefsbarometern som presenteras av Dagens Media i samarbete med Netigate.

Undersökningen, som är den tredje under 2014, bygger på svaren från 120 marknadschefer bland landets 600 största annonsörer. Annonsbudgeten hos de medverkande företagen motsvarar sammanlagt en knapp tiondel av investeringarna i marknadskommunikation i Sverige.

- Rapporterna visar tydligt att julhandeln ökar, i synnerhet på nätet, och marknadscheferna verkar öka sina satsning på reklam och marknadsföring jämfört med fjolåret. 55% ligger kvar på ungefär samma nivå som i fjol, medan var fjärde marknadschef (25%) kommer öka sina satsningar i år. TV, internet och dagspress blir de viktigaste kanalerna för marknadscheferna under julhandeln i år, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Marknadschefsbarometern visar även att 6 av 10 marknadschefer inte väljer att göra någon speciell julannonsering och att annonseringen går ned betydligt under mellandagarna.

- Resultaten är något förvånande, eftersom både mellandagsreor och ett ökat internetanvändande mellan jul och nyår kanske borde medföra en ökning istället för en nedgång, säger Lars Lindberg.

Lars Lindberg, Marknadschef, Netigate
E-post: lars.lindberg@netigate.se

• marknadsundersökning
  • undersökning
  • sveriges annonsörer

Netigate är en ledande europeisk leverantör av molntjänster för webbaserade undersökningar som primärt används för att hantera och agera på feedback från kunder och medarbetare. Med mer än 1500 kunder i över 30 länder och inom alla branscher hjälper Netigate organisationer att få värdefulla insikter och kunna fatta bättre affärsbeslut. Netigates huvudkontor ligger i Stockholm och kunderna innefattar ledande företag runt om i världen som Electrolux, Ericsson, Vodafone, E.ON och DB Schenker.