Dagens Medias och Netigates Marknadschefsbarometer Q1 2014 visar: Marknadscheferna satsar på annonsering i sociala medier och mobilt

Marknadscheferna lägger allt mer annonspengar i sociala medier  och i mobila kanaler, trots att var fjärde marknadschef har dålig kännedom om mobila möjligheter.  Det visar resultaten från Marknadschefsbarometernsom presenteras av Dagens Media i samarbete med Netigate.

Undersökningen, som är den första under 2014, bygger på svaren från 122 marknadschefer bland landets 600 största annonsörer. Annonsbudgeten hos de medverkande företagen motsvarar sammanlagt en knapp tiondel av investeringarna i marknadskommunikation i Sverige.

När marknadscheferna fördelar sin digitala annonsbudget för Q1 2014 framgår att 25% hamnar i sociala medier och 20% i displayannonsering. Det är första gången sedan mätningarna började förra året som sökannonseringen inte tar största andelen av digitala annonsbudgetarna.

- Vi ser en fortsatt uppgång för mobilannonsering och det är inte konstigt med tanke på utvecklingen av mobilanvändandet i Sverige idag. Dock verkar marknadscheferna sakna kännedom om vad mobilannonseringen kan innebära för dem,  kommenterar Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Marknadschefsbarometern visar även att reklamtävlingar inte är av större betydelse när marknadscheferna ska välja byrå. Endast Guldägget och 100Wattaren anses ha någon betydelse vid val av byrå.

- De stora reklamtävlingarna är bra för byråerna då de verkligen kan ge dem en chans att bygga deras varumärken, fortsätter Lars Lindberg. Marknadscheferna verkar dock inte bry sig nämnvärt av mindre, mer nischade tävlingar. Där ser vi betydligt lägre siffror när det kommer till kännedom och intresse.

E-post:  lars.lindberg@netigate.se