Kick-off av EdTest blev en välbesökt succé

I veckan samlades 50 lärare tillsammans med 10 edtech-företag från Sverige, Norge och Finland på NetPort Science Park i Karlshamn. Syftet är att samskapa utvecklingen av nya edtechlösningar genom användartester i skolor med lärare och elever. Mötet var en succé med över 70 deltagare från tre länder. Övervägande majoritet var lärare från skolor i Blekinge. Som ett resultat av mötet kommer cirka 2000 elev- och lärartester av edtech-lösningarna att genomföras.

- Det goda deltagandet på kick-off samt intresset att testa nya edtechlösningar i skolorna är mycket glädjande. Vi ser det som ett bevis att vi är på rätt väg i arbetet med att skapa en unik miljö i sydöstra Sverige där skolor, företag och akademi samskapar ny edtech, säger Niclas Melin som är klusterledare för Edtech Southeast Sweden och arrangör av EdTest.

Varför EdTest?

En utmaning som finns idag för nya edtechlösningar är ett skolor kan uppleva att lösningen ibland inte möter deras behov fullt ut och att den ibland är svår att arbeta med. Samtidigt upplever utvecklare av innovationer och nya edtechlösningar att det är svårt att få möjlighet att testa dessa i skolor för att få feedback på lösningen.

EdTest skapar en arena där användartestning av ny edtech i skolor och förskolor kommer till stånd. Det handlar om att göra det möjligt för lärare, elever och företag att samskapa kring nya lösningar och utveckla hur de används i undervisningen, skolan och i verksamheten.

EdTest kick-off i siffror

• 70 deltagare från tre länder
  • 60 intresseanmälningar från skolor att vara med och testa
  • 50 lärare från Blekinge
  • 10 edtech lösningar
  • 6 svenska
  • 2 finska
  • 2 norska

Edtech Southeast Sweden är ett samverkanskluster fokuserat på digitalisering av utbildning och lärande. Ett unikt regional innovationssystemet där användare, företag och akademi samskapar nya edtechlösningar.

EdTest kick-off i bilder

Bilder från mötet finns på: https://www.facebook.com/pg/edtechsoutheastsweden/photos/?tab=album&album_id=1959970064043964

Mer bakgrundsmaterial

Om EdTest:http://edtechsoutheast.se/wp-content/uploads/2017/11/EdTest-inbjudan-final-B.pdf