Elbussar i majoritet, digitalt försäljningsombud och självkörande bussar

När våren 2016 summeras kan Nobina konstatera tre språng. Vi startade upp Sveriges första trafiksystem med elbussar. Vi började med digital biljettförsäljning genom Res i STHLM. Dessutom samarbetade Nobina Technology med Ericsson och Drive Sweden kring en demonstration med självkörande bussar .

När flera kloka huvuden slås ihop kläcks ofta nya innovativa idéer. Nobina Technology är ett bra
exempel på detta. Bolaget startades i början av året med syfte att driva koncernens innovationsagenda och teknikutveckling.

Ett områden som är på frammarsch i samhället i stort är självkörande fordon. Här har Nobina Technology tillsammans med bland andra Ericsson och Drive Sweden tittat på hur fordonen kan utveckla kollektivtrafiken.
– Den här tekniken ligger väldigt många år framåt i tiden, säger Henrik Dagnäs, marknadsdirektör på Nobina och styrelseordförande i Nobina Technology. Vi vill självklart lära oss av den nya tekniken men också se hur den kan påverka den framtida kollektivtrafiken.

I slutet av april demonstrerades de första självkörande bussarna i Sverige under Kista Mobility Week där resenärer fick provåka förarlösa minibussar styrda genom den kommande 5G-tekniken.
– Vi ser fler möjligheter än hot med teknikutveckling, fortsätter Henrik Dagnäs. Det är viktigt att komma ihåg att kollektivtrafiken är beroende av mänskliga trygghetsvärden. Även i framtiden kommer den vara beroende av människor, om så rollerna delvis kan komma att ändras. Nästa steg är att titta på hur tekniken kan utvecklas i praktiken, fast i mycket mindre skala.

Ett första steg är exempelvis att titta på hur parkeringsassistans kan utnyttjas.
– Det finns redan självparkerande bilar. Varför inte införa hjälp när man angör en hållplats? Ett andra steg skulle kunna vara på våra depåer, hur kan depålogistiken utvecklas med självkörande fordon?

Res i STHLM digitalt försäljningsombud
En annan innovativ nyhet som nyligen har presenterats är att Nobina, tillsammans med SL, är först ut i Sverige med att införa biljettköp i kollektivtrafiken via appen Res i STHLM.
– Vi brinner för att öka tillgängligheten för biljetter, säger Henrik Dagnäs. Många resenärer tycker att det är svårt att lösa sin biljett i kollektivtrafiken, och det känns bra att vara först ut med en lösning för att göra det smidigare. I ett svep erbjuder vi 600 000 användare möjligheten att lösa en enkelbiljett i trafiken, antingen till sig själv eller till någon bekant på tillfälligt besök i Stockholm.

Elbussarna i majoritet
Även inom området grön eldrift händer det mycket nytt. I ett unikt elbussprojekt tar Nobina tillsammans med Skånetrafiken och Ängelholms kommun ett stort steg för en mer hållbar kollektivtrafik. För första gången någonsin körs majoriteten av bussarna i en svensk stad med 100 procent grön eldrift.
- I och med att det gäller ett helt linjenät för elbussar går vi in med en bred ansats. Det gäller inte bara det tekniska om hur en elbuss fungerar i trafik – nu undersöker vi också hur ett linjenät där majoriteten av fordonen är elbussar fungerar. Det är ett väldigt intressant projekt för att utvärdera och se vilka möjligheter som finns för elbussar i stadsmiljö, säger Magnus Linné, projektledare på Nobina.

• Kollektivtrafik