Foto: Matilda Lindeblad

Restaurang Långa Raden bjuder in till klassiskt julbord i historisk miljö

Julbordet på restaurang Långa Raden, beläget på Hotel Skeppsholmen, är en plats där klassiska smaker och hantverk står i fokus. Kökschef Magnus Johansson har tagit fram restaurangens gastronomiska profil. Magnus värnar om det svenska matarvet, något som går hand i hand med den historiska miljön på idylliska Skeppsholmen.

Magnus har lagat svensk husman så länge han kan minnas, något som blir tydligt på Långa Radens julbord. Tradition och hantverk genomsyrar matupplevelsen.

­Vi producerar i stort sett allt man kan äta på julbordet själva. Vi saftar och syltar, röker och gravar. Vi rullar köttbullar och lägger in sill och gör fiskpatéer. För mig är de svenska smakerna något vi ska vara stolta över och behandla med stor respekt. Min vision är att laga ”lättare” husman, som inte blir för tung men fortfarande är smakrik, säger Magnus Johansson.

Den dova belysningen och stilrena atmosfären andas historia från sent 1600-tal. Långa Raden lät byggas till krigarkungen Karl XII. Byggnaden var tänkt till hans officerare som utmärkt sig i strid. När projektet inleddes 1699 var det brist på byggmaterial och tegel hämtades från slottsruiner i Nyköping, Eskilstuna och Svartsjö. Långa Radens historia präglas därför av fler historier än sin egen och är ett resultat av ett flertal svenska slott och gårdar.