Foto: Elena Bazu

Exklusiv lansering av Cuvée Operakällaren Grand Cru

I september 2018 lanserar Operakällaren Grand Cru champagnen Cuvée Operakällaren. Champagnen är den andra i ordningen som tagits fram tillsammans med det familjeägda champagnehuset André Jacquart. Samarbetet når nya höjder när Operakällaren lanserar Grand Cru Champagne.

Champagnehuset André Jacquart är beläget i staden Vertus i södra delen av Champagne. Idag förvaltas egendomen av vinmakaren Marie Doyard, som tog över efter sin farfar André Jacquart.

Cuvée Operakällaren är producerat från 100% Grand Cru Chardonnay som växt på 45-åriga vinstockar i Mesnil-sur-Oger. Druvorna har handplockats och pressats genom traditionella coquartpressar innan drycken lagrats sju till åtta månader på ekfat från Puligny-Montrachet och Meursault. Därefter har champagnen legat på jästfällning i källare i fyra år.

-Vi är otroligt stolta att kunna presentera en så exklusiv produkt till Operakällarens gäster. En Grand Cru Champagne har länge varit målet med samarbetet vi har tillsammans med champagnehuset André Jacquart, säger Hugo Hall restaurangchef på Operakällaren.

Cuvée Operakällaren är en småskalig produktion om endast 5000 flaskor. Cuvée Operakällaren är resultatet av ett samarbete mellan Operakällarens sommelierer, restaurangchef Hugo Hall, importören Gullberg by Stockwine och Marie Doyard.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Klara Lund, Nobis Hospitality Group Tel: 070-688 25 65, e-post: klara@nobis.se