Hotel Skeppsholmens nydöpta restaurang ”Långa Raden”, ny köksmästare och succéstart för nya klubben Gröna Gången

23 oktober 2009 slog Hotel Skeppsholmen upp dörrarna i två 1600-talsbyggnader på lummiga Skeppsholmen mitt i Stockholm city. Hotellet fick ett varmt mottagande och har fått ett flertal prestigefyllda nomineringar, priser och listplaceringar under det dryga ett och ett halva året som gått sedan öppnandet, bl.a. - som enda hotell i Skandinavien - på Condé Nast Traveller's Hot List 2010. Hotel Skeppsholmen har även uppmärksammats för sina spännande samarbeten. Bland annat med stilbildande ACNE som klär hotellets personal och Byredo Parfums som skapat en signaturdoft för Hotel Skeppsholmen.

Hotel Skeppsholmen erbjuder inte bara 81 vackra rum utan kan också stoltsera med en unik uteservering och restaurang i natursköna omgivningar.  Restaurangen döptes nyligen till Långa Raden och är namnet på de två byggnaderna som hotellet huserar i. Magnus Johansson är kökschef på Hotel Skeppsholmen med dess restaurang Långa Raden och festvåningar. Magnus har en lång erfarenhet från restaurangbranschen där han jobbat i olika ledande positioner. Bland annat har han tidigare arbetat som kökschef på Sturehof och arbetade med öppnandet av Rival där han sedan arbetade i 5 år.

- Jag brinner för klassiska smaker från det svenska köket och arbetar helst med råvaror som i största möjliga mån är närproducerade, berättar Magnus Johansson. Mat som framställs med långsiktiga mål är ofta den mat som smakar bäst.

Långa Raden serverar både traditionella klassiker från det svenska matarvet och har ambitionen att skapa nya svenska klassiker av omsorgsfullt utvalda råvaror i säsong. Även utbudet av drycker speglar det svenska konceptet, allt från svenska snapsar och öl från lokala bryggerier.

- Mitt mål med mitt arbete som kökschef är att våra gäster ska gå från Långa Raden med ett ”smakminne” av den goda maten, säger Magnus Johansson.

Förutom en nydöpt restaurang satsar hotellet också på underhållning där Johan Mattsson och Peter Schröder bjuder in till sommarhäng på terrassen. Gröna Gången som klubben passande nog döpts till huserar på Hotel Skeppsholmens uteservering varje torsdag hela sommaren (och vid varm höst). Gröna Gången har redan haft en bejublad premiär där besökarna fick lyssna på skön musik av bland annat Howlin' Pelle, Cafés Emine Sander och Nöjesguidens Margret Attladottir.

Lagom till sommaren är nu hotellets tennisbana, Sveriges första utomhusbana, åter i bruk efter att ha blivit totalrenoverad under våren. Hotellets tennisbana ligger vackert beläget mellan Hotel Skeppsholmen och vattnet.

Historian om tennisbanan började redan 1879 med att dåvarande kronprinsen Gustaf under en Englandsresa fått prova på tennis för allra första gången. Han bestämde sig där och då för att sprida sporten hemma i Sverige. Ett steg i lanseringen av tennisen var att han såg till att det ganska snart byggdes en tennisbana på Skeppsholmen i Stockholm. Sedan fortsattes det att byggas fler och fler banor runt om i Sverige.

Om Hotel Skeppsholmen
Hotel Skeppsholmen är en inspirerande blandning av modern design av Claesson Koivisto Rune i en historisk byggnad från 1699, ritad av Tessin d.y. En stilla oas mitt i det myllrande Stockholm, på vackra Skeppsholmen – stadens konstnärliga mitt med internationella berömdheter som Moderna Museet och Arkitekturmuséet som närmaste grannar. Hotellet är medlem i Design Hotels. Nobis Hotels, Restaurants & Conference är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och driver förutom Hotel Skeppsholmen även Operakällaren, nattklubben Café Opera, nya lyxhotellet Nobis Hotel, klassiska Stallmästaregården, designhotellet Hotel J och flera andra spännande mötesplatser.

Mer information & bilder:
För mer information, kontakta Joachim Olausson, VD Hotel Skeppsholmen på 0708-112600 eller joachim@hotelskeppsholmen.se. Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.hotelskeppsholmen.se under fliken ”Press”.