Copyright Nathalia Edenmont

Konst av Marilyn Minter och Nathalia Edenmont på Blique by Nobis

Med start 22 januari visar designhotellet Blique by Nobis konst av amerikanska Marilyn Minter och stockholmsbaserade Nathalia Edenmont. Genom fotografi och målning utforskar konstnärerna komplexa teman kring skönhet, sex och kvinnlighet i sina respektive verk. Utställningen är öppen för allmänheten och kan beskådas i hotellets lounge till mars 2020.

På Blique by Nobis i nya Hagastaden samlas stockholmare och tillresta kring konst, arkitektur och andra kulturella uttryck. Hotellet har sedan öppning våren 2019 visat samtida konst på väggarna. Nu presenteras en ny utställning, där verk av den framstående amerikanska konstnären Marilyn Minter hängs vid sidan av verk från stockholmsbaserade Nathalia Edenmont.

I fotografierna utforskar amerikanska Marilyn Minter hur skönhetsindustrin skapar och manipulerar lust genom bilder. Minters konst har visats på fler än 20 museum världen över, inklusive ett antal retrospektiva utställningar så som på betydelsefulla Brooklyn Museum 2018. Hennes sensuella målningar, fotografier och videor utforskar de komplexa och motstridiga känslorna kring skönhet och den feminina kroppen i amerikansk kultur. Med ett kritiskt öga ifrågasätter hon modebranschens kommersialisering av sex och kropp. Andra museum med verk av Minter i sin samling är bland andra Louisiana Museum of Modern Art, Moderna Museet i Stockholm, Guggenheim Museum och Museum of Modern Art i New York.

Nathalia Edenmont, född på Krimhalvön och nu stockholmsbaserad, skapar iscensatta fotografier som utforskar teman inom födelse, död, kvinnlighet, sex, skönhet och förfall. På Blique by Nobis visar hon abstrakta fjärilsverk skapade av tusentals fjärilsvingar som för tankarna till den tyska expressionismen och de många färgerna i Wassily Kadinskys konst. Edenmonts tidigare verk har visats i offentliga samlingar världen över, däribland Moderna Museet i Stockholm, Miami Art Museum och Moscow House of Photography Museum.

-Vi är glada och stolta att få visa konst av två fantastiska samtida konstnärer på Blique by Nobis. Vi är mycket tacksamma att privata aktörer och gallerier bidrar till att möjliggöra dessa utställningar, säger Alessandro Catenacci, grundare och ägare av Nobis Hospitality Group.

Utställningen hängs i samarbete med Theodor och Isabella Dalenson, privata långivare, och Wetterling Gallery, ett av Skandinaviens ledande gallerier för samtida konst.

Matilda Sjöberg

PR Konsult Nobis Hotel Palma