Miss Clara minskar onödigt svinn och satsar på vegetariskt julbord

Miss Clara minskar onödigt svinn och satsar på vegetariskt julbord

Under december bjuder Miss Clara med kökschef Daniel Guest i spetsen in till ett annorlunda julbord – en fyrarätters avsmakningsmeny som serveras på tallrik. För de som undviker kött eller önskar ett hälsosammare alternativ erbjuds en helt vegetarisk meny med kreativa rätter som inspirerats av den klassiska julmaten.

Den juliga avsmakningsmenyn bygger vidare på konceptet ”ca 30” som presenterades i december 2016 då Miss Clara i samarbete med Baileys lanserade ett julbord om 5 smårätter som tog ca 30 minuter att äta. Precis som förra året vänder sig årets tolkning av julbord till de gäster som gärna äter traditionella delikatesser, men som vill spara på miljön och som föredrar bordsservering framför buffé.

- Jag älskar julbord men vill minska svinnet som ofta uppstår vid bufféer. Lösningen blev vår fyrarätters avsmakningsmeny, en form av modernt julbord där vi handplockat de bästa delikatesserna och serverar dem som flera smårätter på tallrik, säger Daniel Guest, kökschef på Miss Clara.

Avsmakningsmenyn, som finns i både traditionell och vegetarisk variant, serveras i fyra omgångar och grundas på det klassiska julbordet. Den vegetariska menyn innehåller kreativa och lekfulla varianter av de klassiska rätterna, som exempelvis Vegetariska köttbullar av ricotta och kastanjemjöl eller Rödbetstartar med falska ägg och cashewnötter.

- Jag tror att det klassiska julbordet kommer fortsätta se ut ungefär som det gör även i framtiden, men med lite fantasi kan vi skapa vegetariska alternativ som är minst lika goda och juliga som de traditionella rätterna. Vår Veganska curry-sill av aubergine går hem även hos inbitna kött- och fiskätare, säger Daniel Guest.

Julbordet kostar 595:-/person och serveras för grupper såväl som för individuella gäster i restaurangen. Boka ditt bord på reservation@missclarahotel.com.

För mer information vänligen kontakta:

Matilda Sjöberg, PR-koordinator, tel: 0706 278506, e-post: matilda@nobis.se

Regioner

Nobis Hospitality Group grundades år 1987 av Alessandro Catenacci. Den familjedrivna koncernen utgörs för närvarande av fem hotell — var och en med sin egen prägel samt flertalet restauranger, barer, nattklubbar och konferensanläggningar. Nobis Hotel Copenhagen är det första hotellet i Nobis Hospitality Group utanför Stockholm och Sverige. Ytterligare tre hotell är under uppbyggnad, ett i Stockholm och två i Palma, Mallorca.