Internationellt forum avslutade lyckat Euro Mine Expo

Dagen startade med Carl Bennet och avslutades med representanter från bland annat Kina, Peru och Armenien då sista dagen av Euro Mine Expo hölls under torsdagen.
– Euro Mine Expo fungerar som en brygga mellan kontinenter och bidrar till ökad förståelse inom frågor som rör gruvindustrin, säger Wei Tiejun, Information center på Ministry of land resourses i Peking som talade på mässans internationella forum.

Det var flera länders delegationer som deltog under det internationella forum som hölls under Euro Mine Expos sista dag. Bland annat talade Narine Tadevosyan från Armenien om landets gruvindustri och dess behov av investeringar och ny teknologi.

– Jag har sett en mängd teknik och metoder här på mässan som vi har användning för i vår gruvindustri, inte minst inom miljöområdet, säger hon.

En av anledningarna till behovet av ny teknologi och metoder beror på bland annat på att landet planerar att ansluta till organisationen EITI i slutet av 2016. Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) är en koalition av stater, företag och NGO:s som syftar till att skapa transparens i vad företag inom olje-, gas- och gruvindustrin betalar ut och vad stater får in. Målet är att genom transparens bidra till förbättrad demokratisk styrning i det implementerande landet och att problem som korruption, fattigdom och konflikt minskar.

Wei Tiejun, från Information center på Ministry of land resourses i Peking anser att den globala frågan om förvaltning av gruvbrytning är en nyckelfråga och att samarbete mellan länder blir allt viktigare.

– I sin storlek är Euro Mine Expo mindre, men när det gäller teknik, innovation och idéer är den viktig. Har man innovationer, har man framtid, säger han.

Rómulo Mucho från Peru, med en rad tunga positioner inom peruansk gruvindustri, både inom forskning och näringsliv samt presidentkandidat, berättade om landets sunda investeringsklimat och ekonomiska tillväxt. Peru har den mest utvecklade gruvindustrin i Sydamerika tillsammans med Chile.

– Vi har också den bästa investeringsrankingen i Sydamerika, efter Chile, säger Rómulo Mucho.

Magnus Ericsson, som arbetat med mässans program, ser tydligt hur mässan får ett allt bättre rykte ute i världen.

– Det faktum att mässan nu genomförts för femte gången gör att vi kunnat bygga ett kontaktnät med mycket intressanta personer och resurser som vi kan utveckla ytterligare. För man ska vara medveten om att mässan ligger lite avlägset men genom att ha byggt upp ett bra rykte kan vi locka till oss mycket intressanta företag och personer som presenterar sina ideer och visioner.

Han anser att det finns möjlighet att ta mässan till en ännu mer betydelsefull nivå.

– Kan vi sedan bredda det nordiska samarbetet kan vi göra Euro Mine Expo till den bästa mässan i Europa.

– Vi har tagit en ny höjd i konferensen i och med ett stort internationellt deltagande. Dessutom har vi en ökad kvalitet bland utställarna med mycket ny teknik och kunskap, inte minst inom health and security. Det visar att det här är en bransch ligger i yttersta framkant när det gäller it, digitalisering och automation, säger Lennart Gustafsson på Georange.

Carl Bennet, styrelseordförande i Getinge, Lifco och Elanders deltog på ett morgonmöte på Euro Mine Expo som anordnades av Skellefteå kommuns näringslivskontor. Han anser att det är viktigt med mötesplatser som Euro Mine Expo.

– Det är mycket viktigt. När människor möts händer saker. Då föds idéer som leder till handling som leder till utveckling.

Man lever naturligtvis i en bransch som går upp och ner, men är det några som klarat det här bra är det Boliden med dess underleverantörer. De har lyckats hantera den här upp- och nergången på ett väldigt bra sätt – mycket bättre än många andra ute i världen som fått hybris och gått in en expansionsfas som man inte kunnat hantera. Jag tycker att man befinner sig i ”good shape”, säger Carl Bennet som under åren 2001-2007 var en del av Bolidens styrelse, bland annat som styrelseordförande.

Årets Euro Mine Expo har genomförts i skuggan av pilotstrejken, som gett mängder av extraarbete i form av frågor och hjälp till utställare och delegater. Trots det har mässan kunnat genomföras enligt plan med 1624 ankomstregistrerade från 37 nationer.

– I stort sett alla talare och utställare lyckades ta sig hit, trots strejken, men ett ovanligt stort antal biljetter hämtades aldrig ut, mest troligt på grund av pilotstrejken. Nu påbörjar vi utvärderingsarbetet och ser fram emot många idéer från deltagarna om hur vi kan fortsätta utveckla Euro Mine Expo, säger Jaana Tengman, projektledare för Euro Mine Expo.

Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar Euro Mine Expo, är imponerad över mässans utveckling.

– Femte upplagan av Euro Mine Expo lyckas med ambitionen att bidra till branschens utveckling och tillväxt genom möten, diskussioner och kunskapsutbyte. Med utställare med hög kvalitet och relevans för branschen tillsammans med ett konferensprogram av yppersta världsklass kan vi skapa möten och affärer som aldrig skulle bli av utan Euro Mine Expos förtjänst, säger Tommy Abrahamsson.

Jaana Tengman, projektledare
jaana@nolia.se

Euro Mine Expo är en internationell mässa och konferens för gruvindustrin. Mötesplatsen arrangeras vartannat år i Skellefteå av Nolia, Norrlands största arrangör av mötesplatser. Mer än 2000 deltagare, 200 utställare från 40 nationer deltog 2014. Euro Mine Expo arrangeras nästa gång 12-14 juni 2018.

• euro mine expo

• Luleå