Innovationsfokus och affärsutveckling på Euro Mine Expos första dag

Nordens viktigaste internationella mässa och konferens för gruvindustrin, Euro Mine Expo, öppnade på tisdagen med fokus på innovation och affärsutveckling med mässa, konferensprogram, nätverksträffar och affärsmöten.

Lennart Gustafsson, ordförande i Georange, öppnade årets Euro Mine Expo med att lyfta fram vilken betydelse råmaterial och gruvindustri har för sådant som många tar för givet, som datorer och smarta telefoner. Erik Bergkvist, regionråd (S) i Region Västerbotten följde samma tråd som föregående talare.

– Utan metaller och mineraler, inga datorer och inget Facebook, säger han.

Agne Ahlenius, Manadalay Resources, som driver Björkdalsgruvan pekade ut framtidens behov och lyfte fram automation och nya teknologier, tillsammans med stabila spelregler och en annan attityd till gruvdrift.

– Gruvdrift är bra och roligt, mining is fun, säger han.

Under den påföljande konferensen berättade May Hermanus, chef för Natural Resources and Environmental Unit of the Council for Scientific and Industrial Research (CSIR) i Sydafrika, hur innovation ska rädda dess gruvindustri.

– Vi har stora utmaningar att ta oss an med en gruvindustri som förlitat sig på billig arbetskraft som kunnat arbeta i trånga gruvschakt långt nere i marken. För att ta oss an dessa utmaningar kommer vi att behöva använda befintlig teknologi från olika delar av världen, men vi måste också hitta egna lösningar. De ska vi ta fram genom innovation och dessa innovationer kan visa sig användbara i andra delar av världen, något som kan ge affärsmöjligheter som vi inte skulle ha haft utan våra utmaningar, säger May Hermanus.

Maria Magdalena Holmgren från RawMatTERS Consortium beskrev tillsammans med Per Johansson hur arbetet pågår i den KIC, Call for Knowledge and Innovation Communities, som inleddes 1 januari 2016 och som förväntas få avgörande effekter på europeisk gruvindustri.

– Förväntningarna är jättestora och det vi hittills sett är att fysiska möten är viktiga. Inte minst oväntade möten där man träffas och tillsammans skissar på en lösning. Dessutom måste vi vara ödmjuka inför att alla är nya någon gång. Vill vi attrahera människor till råvarubranschen handlar det om att matcha ihop människor som vill mötas, säger Maria Magdalena Holmgren.

Tolv företag från KIC:en deltar på Euro Mine Expo.

Euro Mine Expo fortsätter fram till 16 juni. Under onsdagen är temat hållbarhet med rubriken Sustainability in action med tal som bland annat handlar om fossilfria gruvor, vägen mot hållbarhet och kvinnor i gruvnäringen.

Euro Mine Expo är en internationell mässa och konferens för gruvindustrin. Mötesplatsen arrangeras vartannat år i Skellefteå. Mer än 2000 deltagare, 200 utställare från 40 nationer deltog 2014. Euro Mine Expo arrangeras 14-16 juni 2016 av Nolia. Norrlands största arrangör av mötesplatser.