Många nöjda utställare som är med för första gången: ”Det är er uppgift att dra hit folk och vår att sälja”

Det är flera utställare som är med för första gången på Stora Nolia och många av dem är så nöjda att de redan bokat plats till nästa års mässa i Umeå.

– Vi är jättenöjda. Det är er uppgift att dra hit folk och vår att sälja, säger Pecka Rinne på Joensuun Sänkytehdas OY som säljer Pauli Jämsén designersängar som deltar på sin första mässa i Sverige genom att vara med på Stora Nolia.

För flera utställare är årets mässa den första Stora Nolia de deltar på.

– Det är en lyckad mässa, bara positivt för vår del. Stora Nolia är en trevlig, rolig mässa där våra produkter varit uppskattade av kunderna. Dessutom har det varit ett suveränt bra mottagande från Nolia. Det är första gången vi skickat upp pallar, men det och allt annat, som extraleveranser, har flutit på bra. Dessutom är Noliapersonalen suveränt trevliga och välorganiserade, säger Camilla Bergsten på CC:s Havtornsdelikatesser som står i mathallen tillsammans med sin mamma, Anita Andersson.

Marina Bonnevier Form och design är också nöjd med sitt första deltagande på Stora Nolia.

– Det är en mycket positiv upplevelse att vara med på mässan. Det har gått jättebra, över alla förväntningar med jättefin publik som tagit emot och uppskattar det jag gör. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så här bra, säger Marina Bonnevier.

Hon berättar också att mässan skiljt sig åt mot många andra mässor.

– I vanliga fall tar det ett år innan jag får återkommande kunder som kommer och köper julklappar till exempel. Men här har folk kommit tillbaka under de dagar mässan pågått, säger hon.

Flera utställare från Finland är med för första gången på en mässa i Sverige.

– Det är första mässan vi deltar på i Sverige och vi är glad att vara här och kommer tillbaka nästa år. Stora Nolia drar mycket folk och många kunder till oss. Det är ju vad det handlar om – att göra affärer. Och det har vi gjort, så vi är väldigt nöjda. Vi är också nöjda med mässteamet. De är vänliga, men det visste vi redan efter att ha deltagit på Nolia Springtime i Torneå, säger Pecka Rinne på Joensuun Sänkytehdas OY som säljer Pauli Jämsén designersängar har bokat in sig till mässan i Umeå.

Hittills har det kommit 85 236 besökare till årets Stora Nolia fördelat på följande dagar.

Lördag 4 augusti: 16 374

Söndag 5 augusti: 14 353

Måndag 6 augusti: 9 244

Tisdag 7 augusti: 11 353

Onsdag 8 augusti: 11 958

Torsdag 9 augusti: 5 939

Fredag 10 augusti: 7 476

Lördag 11 augusti: 8 418

Peter Kattilasaari, projektledare

peter.kattilasaari@nolia.se

Fakta Stora Nolia: Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 90000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 4 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 4–12 augusti 2018

Plats: Piteå