Stora Nolias demokratisatsning: ”Ett lyft för demokratin”

Under Stora Nolia har ledande politiker som, bland andra, Margot Wallström (S), Annie Lööf (C), Jonas Sjöstedt (V), Peter Eriksson (MP) samt Lars Adaktusson (KD) hållit framträdanden. Dessutom har Stora Nolia haft ett samarbete med Piteå-Tidningen där deras politiske redaktör, Kata Nilsson, modererat samtal och intervjuat politiker. Mässans avslutningsdag leder hon en debatt mellan ungdomsförbunden i Norrbotten.

–Satsningen har, tror jag, verkligen gett ett lyft för demokratin i Piteå och i Norrbotten, säger Kata Nilsson.

Sällan har Stora Nolia haft fler organisationer, partier och ledande politiker på plats. Denna närvaro har inneburit en rad framträdanden av ledande rikspolitiker, men också av många regionala företrädare.

En lång rad ledande lokal- och regionalpolitiker är har varit på plats under mässan men även många ledande rikspolitiker som Margot Wallström (S), Annie Lööf (C), Jonas Sjöstedt (V), Peter Eriksson (MP) samt Lars Adaktusson (KD). Dessutom har en rad ministrar gästat mässan. Under mässans sista dag kommer gymnasie- och kunskapslyftminister Anna Ekström (S).

Närvaron har också använts för att lyfta aktuella och intressanta ämnen i samtal och debatter genomförda i samarbete med Piteå-Tidningen. Kata Nilsson, politisk redaktör på Piteå-Tidningen har lett samtalen och modererat debatterna. Den sista debatten hålls på söndagen, 12 augusti, i form av en debatt mellan ungdomsförbunden i Norrbotten.

Nu är mässan är snart över och Kata Nilsson tror att Piteå-Tidningens demokratisatsning i samarbete med Stora Nolia har gett ett lyft för demokratin i Piteå och i Norrbotten.

– Vi har haft debatter, panelsamtal, och träffat de yttersta makthavarna inom svensk politik. Det har varit både intressant, lärorikt och upplyftande, säger Kata Nilsson och fortsätter:

– I denna tid då demokratin är hotad av både trollfabriker på nätet och extremister på gatorna är det så viktigt att kunna ha den här typen av öppna samtal och lyfta blicken för att kunna möta framtidens utmaningar med optimism och framtidstro,

Stora Nolias projektledare för demokratisatsningen, Erik Säfvenberg, är glad över organisationernas och de politiska partiernas engagemang.

– Redan innan mässan öppnade pekade Olov Abrahamsson, politisk chefredaktör på NSD, i sin ledarblogg på att Stora Nolia i år skulle bli lika politisk som Almedalsveckan på Gotland. Vi har definitivt tagit ett första steg mot att nå dit.

Han är även nöjd med att samtals- och debattklimatet varit så konstruktivt.

– Trots att det är mindre än en månad kvar till valdagen, har partiernas företrädare i visat en imponerande förmåga att föra samtal och debattera som fört frågor framåt och lett till att åhörarna fått mer klart för sig vad partierna tycker i olika frågor. Vi på Nolia arbetar för att lyfta näringsliv och samhälle i regionen, och jag tycker demokratisatsningen varit ett stort första steg mot att göra Stora Nolia till en ännu bättre arena för demokratiska och politiska samtal, säger Erik Säfvenberg.

Erik Säfvenberg, pressansvarig Stora Nolia

erik.safvenberg@nolia.se

Fakta Stora Nolia: Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 90 000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 4 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 4–12 augusti 2018

Plats: Piteå