Nu startar årets SEE Hållbarhetsvecka med över 160 programpunkter fördelat på 27 orter

På måndag startar SEE Hållbarhetsvecka med 161 programpunkter fördelat på 27 orter.

– Tillsammans med aktiviteterna under hållbarhetsveckan i Norrbotten handlar det om hela 255 programpunkter, säger Kristin Olsson, projektledare för SEE Hållbarhetsvecka i Västerbotten.

SEE hållbarhetsvecka i Västerbotten drivs som ett årligt återkommande projekt sedan starten 2009 med 161 programpunkter i 27 kommuner under veckan. Under åren har verksamhetsområdet vuxit till att omfatta Västerbottens och Norrbottens län.

Programmet för SEE Hållbarhetsvecka skapas av de deltagande aktörerna och är en gemensam kraftsamling för att ge alla, inte minst ideella krafter, möjligheten att visa hur de kan bidra till en hållbar utveckling, men också öka möjligheterna att nätverka med andra aktörer samtidigt som de kan och marknadsföras i ett större sammanhang.

Under veckans alla programpunkter kan nämnas att det kommer att serveras ekologisk, närproducerad respektive vegetarisk mat i flera kommuner under veckan till skolor, förskolor och äldreboenden. Nämnas kan också Sorsele kommuns cykelutmaning där de uppmanar alla att ställa bilen för att cykla istället. Sorsele kommun har dessutom utmanat Malå kommun i att ställa bilen. Kommunalrådet Kjell Öjeryd, som cyklar fyra mil enkel väg till jobbet, har lämnat en personlig utmaning till kommunalrådet i Malå kommun, Lennart Gustavsson.

Se utmaningsvideon här: https://bit.ly/2maLLNy

Andra aktiviteter är kranvattensbarer på flera orter, lån av elcykel och skräpjakter.

Under veckan hålls också en rad föreläsningar om allt från permakultur och bokashi till stress och att lämna ekorrhjulet.

– Det är ett fantastiskt utbud av programpunkter som går att ta del av under hållbarhetsveckan och det är extra roligt att hela 27 orter i Västerbotten bidrar med aktiviteter. Engagemanget för social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling har sällan varit större än det är i år, säger Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare

kristin.olsson@nolia.se

SEE hållbarhetsvecka är en årligen återkommande arrangemangsvecka som hålls i Västerbottens och Norrbottens län under vecka 38. SEE är en förkortning för Social, Ekonomisk och Ekologisk hållbar utveckling. I grund och botten handlar veckan om att uppmärksamma och stärka aktörer som satsar på att bidra till en hållbar utveckling, ge möjligheter att nätverka och marknadsföras i ett större sammanhang samt sprida information och goda exempel så att fler aktörer påbörjar sitt hållbarhetsarbete. Ledningsgruppen för Västerbottens läns består av följande parter: Länsstyrelsen i Västerbotten, Region Västerbotten, Umeå universitet, Umeå kommun, Skellefteå kommun samt Nolia AB.