Stora Nolia summerar 2018: Succé för flerdagsbanden och många säljrekord bland utställarna

Försöket med Stora Noliabandet som gav entré till mässans alla dagar blev en formidabel succé där drygt var tredje besökare köpte bandet. Dessutom har många utställare slagit rekord på mässan.

– Det är jätteroligt att det varit så många besökare i år, säger Henrik Lavin på Norrmaskiner.

Porschecenter har aldrig sålt fler bilar under själva mässgenomförandet än under årets mässa. Slutfacit kommer senare, då de vet hur alla kontakter och offerter under mässan fallit ut.

– Jag är mycket nöjd med årets mässa. Den har varit fantastisk. Vi har haft tur med vädret och haft bra försäljning. Det har också varit mycket folk. Sedan har vi produkter som folk söker sig till, något som kanske förenklar saken, säger Simon Fredman på Porschecenter.

Henrik Lavin på Norrmaskiner är väldigt nöjd med mässan tycker att de fått många nya kundkontakter förutom de befintliga kunder som besöker deras monter.

– Det är jätteroligt att det är så många besökare i år. Jämfört med tidigare år så har det varit mer folk på vardagarna och det är roligt så att inte allt blir koncentrerat till på helgerna utan en mer jämn ström av besökare. Det är också jättebra med niodagarsbandet så att du kan gå in på mässan för en rimlig peng.

Annorlunda mot tidigare år är att Norrmaskiner inte bara sålt maskiner och redskap, utan också leksaker.

– VI sålde nästan slut trots att vi tömt lagren i våra butiker i Skellefteå, Luleå och Umeå. Det är första året vi testar att sälja leksaker också och har nog hamnat över 100 000 kronor i försäljning på bara leksaker.

Även ordinarie maskinhandeln har gått bra.

– Det är ju det som är vårt fokus såklart och det har varit många affärer traktorer, redskap, kompaktmaskiner och vedmaskiner. Försäljningen har vart bra på mässan, men vi har många offerter också som ska ut i veckan, så säljarna har fullt upp, säger Henrik Lavin.

Janne Rousu från Uleåborg på OmaYkkönen Oy deltar för första gången på en mässa i Sverige och han tycker att hans lokalproducerade, naturvänliga produkter, som exempelvis specialglasrengöringsmedel och skovax, fått ett gott mottagande på mässan.

– Jag är jätteglad. Vi säljer inte så mycket i Finland ännu, men växer hela tiden. Här har vi nått många bra kunder på mässan. Eftersom mässan håller på i nio dagar har de hunnit hinna hem och testa produkterna för att sedan komma tillbaka för att köpa mer. Jag kommer definitivt tillbaka fler gånger till Stora Nolia, redan till Umeå nästa år, och då vet jag också vad som ska göras ännu bättre, säger Jannu Rousu.

Karl-Åke Jansson på Elegant design från Leksand och också haft en bra mässa.

– Under de här nio dagarna har det varit fantastiskt bra försäljning så jag är helnöjd. Nu måste jag nog vara med på mässan i Umeå också. Om jag jämför den här mässan med marknader, måste jag göra ett antal marknader för att få samma nettoresultat. Det finns marknader som är likvärdiga någon enstaka dag, men här har jag nio dagar i rad, säger han.

Utställaren trollbodan är med för andra gången i Piteå och för dem har det gått mycket bättre i år än för två år sedan.

Det har varit mer folk i år och fler spontanköp. Det har gått riktigt bra. Vi hade med oss ett nytt sockgarn som vi släppte på lördagen när mässan öppnade och det var slut på tisdagen. Vi har faktiskt inte så mycket kvar överhuvudtaget och har haft många beställningar under veckan, säger Åsa Berg på trollbodan som delat monter med Lotta Lundmark från North Wool CO som tillverkar garn av finullsfår från hembyn.

Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia, har mött ännu fler utställare som haft bra försäljning och många med försäljningsrekord.

– Det många säger är att Stora Noliabandet varit en succé även för dem som är utställare. Vi jobbar alltid på att se till att mycket folk kommer och det har vi lyckats med, säger projektledaren.

Att besökssiffrorna visar på ett rejält lyft från förra årets mässa tycker han visar att Stora Nolia har en enorm dragkraft.

– Vi har gjort ett jättejobb inför och under årets mässa. Ta bara Stora Noliabandet som var ett försök. Vår statistik visar att drygt var tredje besökare valt att köpa bandet. Samtidigt är det en pedagogisk utmaning att visa på bandets faktiska effekt på besökssiffrorna. Det vi får räkna är 90 527 besökare till årets mässa. Men vår preliminära, interna statistik, visar att bandet gjort att besökarna gått så många dagar till mässan att den verkliga besökssiffran snarare ligger mellan 100 000-120 000 besökare.

Projektledaren förklarar att mässteamet nu kommer att göra undersökningar bland köparna av bandet för att få en klarare bild.

– Var den undersökningen än landar, har vi haft en fantastisk mässa med underbara utställare och otroliga besökare. Det har varit en ynnest för oss på Nolia att göra årets Stora Nolia, säger Peter Kattilasaari.

Under mässan kom det, enligt Scandinavian Fair Controls sätt att räkna, 90 524 besökare till årets Stora Nolia fördelat på följande dagar.

Lördag 4 augusti: 16 374
Söndag 5 augusti: 14 353
Måndag 6 augusti: 9 244
Tisdag 7 augusti: 11 353
Onsdag 8 augusti: 11 958
Torsdag 9 augusti: 5 939
Fredag 10 augusti: 7 476
Lördag 11 augusti: 8 400
Söndag 12 augusti: 5 297

Peter Kattilasaari, projektledare

peter.kattilasaari@nolia.se

Fakta Stora Nolia: Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 90 000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hölls mässan i Piteå 4-12 augusti. Nästa år hålls mässan i Umeå 3-11 augusti.

Tidpunkt: 4–12 augusti 2018

Plats: Piteå