Trädgård som kulturfenomen, brittifiering och brexit på Nolia Trädgård 2019

Till årets Nolia Trädgård kommer bland andra trädgårdsexperten och tv-personligheten John Taylor samt författaren och kulturvetaren Elisabeth Svalin Gunnarsson för att tala om allt från brittifiering av trädgårdar till trädgård som kulturfenomen.

– Konsekvenserna av brexit kommer också att tas upp, säger Mariana Mattsson, programledare på Nolia Trädgård.

John Taylor är inte bara känd från Trädgårdstider i SVT. Han är också slottsträdgårdsmästare på Tjolöholms Slott i Halland som har Sveriges kanske mest brittiska trädgård. Denna trädgård, präglad av den inflytelserika Arts and Crafts-rörelsen ska nu brittifieras ytterligare under hans ledning.

– Det blir bland annat att bli ett samtal mellan honom, mig och Elisabeth Svalin Gunnarsson om brittiska trädgårdar, säger Mariana Mattsson.

Hon berättar att John Taylor också kommer att hålla ett föredrag där han berättar om hur det är att ha trädgård som yrke. I föredraget talar han också om sin egen drömträdgård på sin kolonilott. Det blir, med andra ord, ett föredrag om att vara trädgårdsmästare i det lilla och det stora.

– Intresset för engelska trädgårdar är stort i Sverige. Där finns vackra trädgårdar, stor kunskap och ett utbrett intresse för trädgård. Vissa kanske till och med skulle kalla dem trädgårdsgalna. Trädgårdskulturen är mycket mer utbredd och allmän där än i Sverige. Där är det invävt i samhället på ett annat sätt, säger Mariana Mattsson.

Elisabeth Svalin Gunnarsson kommer, som tidigare nämnts, också att medverka under Nolia Trädgård. Hon har bland annat blivit uppmärksammad för sina böcker om Karin Larsson, som var gift med Carl Larsson. Elisabeth Svalin Gunnarssons trädgårdsböcker har också rönt stort intresse.

– Hon är en fantastisk berättare som skrivit om dahlior, kinesiska trädgårdar och labyrinter. Dessutom är hon med och skapar ett av exemplen under titeln Evighetens Trädgårdar som lyfter fram gravvårdarnas trädgårdsuttryck. Med sin bakgrund som kulturvetare med stort intresse för brittiska trädgårdar kommer vi att kunna ha intressanta samtal om trädgård i samhällsutvecklingen, berättar Mariana Mattsson.

Men hon ser också hur brexit kan få konsekvenser för trädgårdsintresset.

– Rörligheten för växter riskerar att bli mindre med brexit. Vi vant oss vid att vid att enkelt kunna få tag på fröer och växter från England. Med brexit kan det kanske bli svårare, ett exempel på vad EU:s nya, yttre gränser kan innebära, De som importerar från USA vet att det är jättekrångligt, säger Mariana Mattsson.

Fler pressbilder på John Taylor finns att ladda ner på Tjolöholms sida på MyNewsdesk.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Trädgård
kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och över 70 utställare. 2019 arrangeras mässan för åttonde året i rad och hålls 26-28 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.