Nolia Trädgård öppnade med pris till Leif Blomqvist och gravplanteringsprat

Första dagen av Nolia Trädgård 2019 bjöd på allt från gravplanteringsprat till utdelning av Gröna Pennpriset.

– Det är alltid roligt när mässan drar igång. Vi kan erbjuda ett starkt scenprogram, kombinerat utställare som ger mässan en bra bredd. Dessutom har det varit ett stort intresse för utställningen av gravplanteringar, säger Kristin Olsson som är mässans projektledare.

Första dagen av Nolia Trädgård bjöd på ett 70-tal utställare med allt från plantor, lökar och fruktträd till designföremål, marksten, robotklippare och trädgårdsmöbler. Dessutom visades en stor lekstuga på mässan.

– Vi har en bra bredd bland årets utställare, samtidigt som vi lagt extra mycket jobb på att få ännu fler handelsträdgårdar till mässan och det har vi lyckats med, säger en nöjd Kristin Olsson när hon summerar första dagen av mässan.

Hon tycker också att utställningen av gravplanteringar, Evighetens Trädgårdar, blev väldigt lyckat.

Under dagen hölls också flera föreläsningar med bland andra Mona Wembling, som pratade om hur man kan skapa vackrare gravplanteringar med perenner och lök.

”Våga” var ett av hennes tips. Mariana Mattsson höll också ett föredrag om den tyska paradgrenen eleganta gravplanteringar, som senare följdes av ett samtal mellan henne och Mona Wembling, Martin Beyer, kyrkogårdsvaktmästare i Bygdeå Församling och Maria Sandström, hortonom på Skellefteå Pastorat där hon arbetar med grönytor och kyrkogårdar.

Martin Beyer efterlyste fler olika typer av trädgårdsutbildningar och Maria Sandström pekade på att det kommer att behövas ett stort antal personer till landets kyrkogårdar. Över 600 enligt uppgifter i Kyrkans Tidning som Maria Sandström hänvisade till.

Under samtalet lyftes det fram att våga mer på sina gravplanteringar och Maria Sandström poängterade att man ju äger gravplanteringen framför gravstenen och kan använda sig av den frihet det innebär.

Fredagens mässdag innehöll också något som aldrig skett förr norr om Stockholm. Gröna Pennpriset har delats ut sedan 2000, men i år delades det ut på Nolia Trädgård. Årets pris gick till Leif Blomqvist, med motiveringen: ”Han startade sin verksamhet i Lepplax, utanför Jakobstad, för drygt 30 år sedan och har byggt upp ett stort och annorlunda sortiment anpassat till klimatet i Finland och norra Sverige. I plantskolan finns kanadensiska rosor, ryska fruktträd, tåliga och annorlunda bärbuskar samt sorter av både ätbart och prydnadsväxter som härdiga i odlingszon 5-8. Hans bok nominerades till årets trädgårdsbok 2010 och han har även skrivit andra böcker. Dessa böcker har blivit oumbärliga klassiker i den norrländska odlarens bokhylla.”

– Det känns helt fantastiskt och jag är helt överväldigad. Det är ett pris jag värdesätter mycket högt, sa Leif Blomqvist precis efter prisutdelningen.

Han har vidgat uppfattningen om vad många odlare trott vara möjligt att odla, inte minst frukt- och bärsorter. Själv tror att han får priset för att han har hjälpt några människor att lyckas med sin odling.

– Och det är vad jag brinner för. Inte att i första hand få sälja, utan att få höra hur människor lyckats och fått skörd. Då är jag nöjd, säger Leif Blomqvist.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Trädgård

kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och över 70 utställare. 2019 arrangeras mässan för åttonde året i rad och hålls 26-28 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.