Mor och dotter vann pris för Nolia Trädgårds bästa balkong

I år deltog åtta bidrag i balkongutställningen. Efter att besökarna på Nolia Trädgård avlagt sina röster kunde en vinnare utses.

– Vi skapade en balkong för oss, som vi trivs i och som avspeglar vår stil och våra färger, säger Johanna Fält som skapat det vinnande bidraget ”Andrum” tillsammans med sin mamma, Anna-Lena Fält.

Det var många som röstat på sin favorit bland bidragen i balkongutställningen, men efter att ha räknat rösterna stod det klart att en vinnare kunde utses. Årets vinnare blev Anna-Lena och Johanna Fält, från Röbäck respektive Vännäs. Bidraget ”Andrum” beskrivs så här av Anna-Lena Fält.

– Mycket växter, återbruk och loppisgrejer, säger hon.

Det var också Anna-Lena Fält som tog initiativ till att vara med.

– Jag såg att det fanns möjlighet att delta och då peppade jag Johanna först, men eftersom hon inte ville vara med själv anmälde vi oss tillsammans. Det är ett gemensamt projekt, berättar Anna-Lena Fält.

De har tagit med både saker och växer hemifrån. Och en del inhandlat samt odlat specifikt för balkongutställningen.

Enligt Johanna Fält är temat för montern:

– Vi helt enkelt, det varma och växter överallt, lite knasigt och blandat.

Namnet ”Andrum” står Anna-Lena Fält för:

– Det betyder ett ställe att vila på, återhämta sig och att hänga på helt enkelt. Det är jätteroligt att vi vann, tycker hon.

– Att vinna känns både chockerande och det är roligt att fler än vi tycker om vår balkong, säger Johanna Fält.

Att det varit så många bidrag tycker mässans projektledare, Kristin Olsson, är fantastiskt.

– Vi har haft otroligt fina bidrag i år, så alla ska känna sig som vinnare, säger Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Trädgård

kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och över 70 utställare. 2019 arrangeras mässan för åttonde året i rad och hålls 26-28 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.