​Niclas Lundevall, restaurang Asplund i Solna, vann Pizza-SM

​Niclas Lundevall, restaurang Asplund i Solna, vann Pizza-SM

Det blev Niclas Lundevall från Fredrik Erikssons restaurang Asplund i Solna som tog hem segern i Pizza-SM 2016. Det blev en spännande tävling där juryn hyllade Niclas Lundevalls ”torskpizza” i modern snabbmatstappning.

Niclas Lundevall är till vardags köksmästare på restaurang Asplund i Solna där han arbetat sedan restaurangen invigdes för 1,5 år sedan.

– Det var min restaurangchef Susanna Skogh och krögaren Fredrik Eriksson som anmälde mig utan att jag visste om det. Men det var bara kul och jag var på gång redan förra året att anmäla men det blev aldrig av.

Och pizzan då? Annorlunda. Hur tänkte du?:

– Försöker sticka ut, våga lite annorlunda och jobba med säsongsanpassade råvaror. Jag gjorde en pepparrotscremefraische i botten, riven riddarost, bakad torsk som är rimmad och lågbakad. På toppen syrade betor, friterad grönkål och kapris samt en äggkräm smaksatt med brynt smör.

Trodde du att du kunde vinna med en ”torskpizza”?

– Jag har provat den på gäster på Asplund för att få synpunkter. Alla förutom en, för övrigt en av delägarna, har gillat den.

Nu kommer vinnarpizzan på menyn nästa vecka. Men det blir i en annan tappning, lite mindre och med en sallad till. Det är vårt pizzakoncept.

Niclas Lundevall är 30 år, sambo, ett barn. Har jobbat som kock i 12 år, och han började för övrigt sin kockkarriär hos sin nuvarande chef Fredrik Eriksson på Villa Källhagen. I finalen tävlade förutom Niclas Lundevall, Narin Yusein som driver en egen pizzeria i Kristianstad, Pepe Massimilliano och Matteo Bizzaro från Giro Pizzeria i Stockholm.

Pizza-SM arrangeras av Fast Food Magazine tillsammans med partners Santa Maria, Campino, Arla, Sveba Dahlen, Paradisio, Kungsörnen, Tingstad och Pedro. Tävlingen arrangeras för att lyfta fram goda exempel på kreativa pizzabagare, yrkeskunnande och för att öka kvalitetsmedvetenhet i branschen.

Mer information om tävlingen finns på www.pizza-sm.se