Att använda takskiffer på fasader blir allt vanligare.

​Boverket vill ha obrännbara fasadmaterial

Efter den tragiska branden i 24-våningshuset i London i somras, där ett 80-tal personer omkom, har fasadmaterial och isolering debatterats flitigt i Sverige. Brandskyddsföreningen efterlyser nu hårdare tester av byggmaterial och Boverkets inställning är tydlig. Enligt Anders Johansson brandingenjör på Boverket ska fasader i flervåningshus utföras med obrännbart material eller genomgå storskaliga tester. Björn Jansson på företaget Nordskiffer, som är ledande återförsäljare av natursten i Sverige, säger så här:

- Vi välkomnar de hårdare kraven. Skiffer har brandklass A1, dvs är inte brännbar. När den utsätts för eld bildas ingen rök och heller inga skadliga gaser. Att bygga med material som klarar olika sorters påfrestningar är för oss på Nordskiffer en självklarhet, men det är tyvärr inte det för alla.

Skiffer är natursten och ett material som används allt oftare till både tak och fasader.

- Efterfrågan ökar i takt med att fördelarna med skiffer, och kanske även nackdelarna med andra material, blir allt mer kända, avslutar Björn.