Starkt logistikläge satsar på hållbart kluster

Norrköping och Östgötaregionen behåller sin starka position som ett av landets topp-tre bästa logistiklägen. Nu går också flera aktörer samman i en storsatsning på ett logistikkluster.

Tidningen Intelligent Logistik listar varje år landets 25 bästa logistiklägen. Norrköping har i många år legat bland topp tre och så även i år. Listan tar hänsyn till kriterier som det geografiska och demografiska läget, det vill säga närheten till det största antalet konsumenter, liksom kvalitet och hållbarhet i regionens samlade infrastruktur. Det innebär att orter med containerhamn, närhet till effektiva vägtransportstråk och bra järnvägsinfrastruktur får starka positioner i listan.

- Det är roligt att vi fortsätter att befästa vår position som ett av landets starkaste logistiklägen. Vi har haft en stark tillväxt i hamnen, framför allt på containersidan, under de senaste åren. Att hamnen fortsätter att utvecklas är viktigt, både för våra kunder och för de nya verksamheter som valt att etablera sig i regionen, säger Ola Hjärtström, marknadschef vid Norrköpings Hamn.

Nyligen kom beskedet från Tillväxtverket om en långsiktig EU-satsning på ett logistikkluster i Östergötland. Norrköpings kommun, Region Östergötland, Linköpings universitet, Norrköpings Hamn med flera, har gått samman för att under en treårsperiod bygga upp och etablera ett gemensamt kompetenscentrum, med bas i Norrköping. Klustrets tydliga inriktning mot hållbarhet och långsiktig strukturförändring gör det unikt i landet.

- Vi vill samla kompetens och operativa enheter för aktörer inom logistik under ett tak, för att göra det enklare att verka och etablera sig i regionen, säger Pontus Lindblom, näringslivsdirektör, Norrköpings kommun. Vårt geografiska läge och satsningarna på sjöfart och järnväg gör att vi kan erbjuda hållbara transportlösningar, vilket är och kommer bli allt viktigare.

Ola Hjärtström

Presskontakt Vice VD & Ekonomichef 011-250655