Transatlantic satsar på Norrköpings hamn i ny Englandstrafik

Transatlantic satsar på Norrköpings hamn i ny Englandstrafik

Norrköpings hamn blir ett strategiskt nav för det svenska rederiet Transatlantic, när de vidareutvecklar sin Englandstrafik. Med start direkt efter årsskiftet inleder Transatlantic en veckovis containerlinje mellan Norrköping och Hull på Englands ostkust.

Satsningen på Norrköpings hamn är ett led i det svenska rederiet Transatlantics långsiktiga utveckling. Bolagets fokus kommer att ligga på större fartyg, containerlaster och ökad tillförlitlighet för kunderna.

- Vår trafik på Norrköpings hamn kommer att vara viktig när vi nu stärker vår position på den växande svenska ostkusten, säger Birna Ödefors, Chief Commercial Officer på Transatlantic.

Hanteringen av containers i Norrköpings hamn har utvecklats under flera år, och stora satsningar har gjorts i den nya containerterminalen. När nu rederiet koncentrerar sin Englandstrafik till Norrköping breddas hamnens betydelse för näringslivet ytterligare.

- England är en viktig marknad för många företag i regionen, och vi är mycket glada att tillsammans med Transatlantic kunna stärka möjligheterna för kunderna. Samtidigt är satsningen ett tillskott till vårt befintliga utbud av containerlinjer till kontinenten, säger Patrik Åman, verkställande direktör på Norrköpings Hamn och Stuveri AB.

Transatlantic är ett svenskt, börsnoterat rederi med ca 900 anställda. Affärsområdet Industrial Shipping sysselsätter ett 40-tal fartyg och arbetar med sjötransporter med Östersjön som bas och vidare ut i Europa. Kunderna finns främst finns bland de större skogs-, gruv-, energi- och stålindustrierna.

Norrköpings hamn är en av landets större containerterminaler, och trafikeras av rederierna CMA-CGM, MSC, Teamlines och Transatlantic.