​Fler jämtländska mjölkbönder blir medlemmar i Norrmejerier

Norrmejerier är glada att hälsa 21 jämtländska mjölkbönder välkommen till föreningen. Styrelsen fattade formellt beslut igår om inträdesansökningar och medlemskapet gäller från 1 januari 2017.

– Vi är glada över att intresset för Norrmejerier är stort och att vi har kunnat erbjuda fler jämtländska mjölkbönder medlemskap, säger Henrik Wahlberg, Norrmejeriers ordförande och mjölkbonde i Övertorneå, Norrbotten.

Fler bönder och försäljning

Efter nyår kommer Norrmejerier hämta mjölk vid sammanlagt 30 gårdar i Jämtland. Sedan tidigare säljer Norrmejerier mejeriprodukter i jämtländska Coop-butiker och till offentlig sektor. Intresset för ett 100 procent norrländskt mejerisortiment är stort. Dagligen mottar Norrmejerier frågor om försäljning i fler butiker.

– Efterfrågan på norrländska mejeriprodukter växer och vi behöver mjölk från både befintliga leverantörer och nya medlemmar i Jämtland. Mjölken är en förutsättning för våra åtråvärda mejerierprodukter med utmärkt kvalitet, säger Anders Fredriksson, Norrmejeriers vd.

– Vi har blivit väl mottagna i Jämtland och man uppskattar mejeriprodukter gjorda av 100 procent norrländsk mjölk. Både butiker och konsumenter har efterfrågat nästa steg när fler mjölkbönder kan bli medlemmar, berättar Jörgen Öberg, försäljningschef, Norrmejerier.

Jämtlandskretsen växer

Eva Widholm, ordförande för Norrmejeriers medlemskrets i Jämtland och mjölkbonde i jämtländska Hallen, är också glad över att Jämtlandsbönderna nu blir fler.

– Jag är själv nöjd över att ingå i en lagom stor förening med Norrland i fokus där vi känner oss delaktiga i föreningsarbetet. Att Jämtlandskretsen växer är riktigt kul och vi har mycket att jobba med tillsammans, säger Eva Widholm.

Fakta jämtländska medlemmar i Norrmejerier

Norrmejerier har sedan tidigare nio medlemmar i Jämtland, varav de flesta levererar ekologisk mjölk. 21 nya medlemmar har sina gårdar, dels i den norra delen av Jämtland, men även runt Storsjön och Östersund. Några gårdar kommer leverera konventionell mjölk och några ekologisk. Gårdarnas storlek varierar från 10 kor till 200 kor.

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.