Rekordmånga ansökningar till Norrmejerier-stipendiet - Dubbelt så många har sökt jämfört med 2011

Närmare 300 norrlänningar vill göra upp om årets Norrmejerier-stipendium. Det är mer än dubbelt så många som ansökte om stipendiet i fjol. I år fyller Norrmejerier-stipendiet 25 år och det firas genom att  prissumman som stipendiaterna får höjs, i år får de tre vinnarna dela på 100 000 kronor.

Fram till och med 13 mars var det möjligt att ansöka om årets Norrmejerier-stipendium. Norrlänningarna hade uppmanats att söka själva eller tipsa om kandidater som gör eller har gjort något extra för Norrland. När tipslådan stängde hade 282 ansökningar kommit in till Norrmejerier – fler än någonsin tidigare under stipendiets 25 år.

-   Vi är enormt glada för det stora intresset som norrlänningarna visat, säger Anna Dahlgren, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet på Norrmejerier. Överallt finns människor som engagerar sig utöver det vanliga för det de gör, sina medmänniskor och för vår region och det är roligt att få uppmärksamma dem. Nu ska vi noggrant läsa igenom alla ansökningar och på jurymötet nästa vecka väljs 15 kandidater ut. Därefter är det dags för norrlänningarna att säga sitt – vinnarna av Norrmejerier-stipendiet röstas fram av allmänheten.

De nominerade presenteras i slutet av april

Juryn väljer ut fem finalister i respektive län – Västerbotten, Norrbotten och Västernorrland. Sedan är det upp till alla norrlänningar att rösta på sina favoriter bland de femton nominerade. Juryn består av personer från näringsliv, sport och kultur i Norrland. I 2012 års jury medverkar Sigge Jungell, VD Allehanda Media, Karin Bodin, VD Polarbröd, Jan Bergsten, NSD, Patrick Krainer, nyhetschef VK och Anna Dahlgren, Brand Manager Norrmejerier.

De slutliga vinnarna av Norrmejerier-stipendiet presenteras i början av juni

För mer information kontakta:

Anna Dahlgren, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

anna.dahlgren@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 610 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 470 årsanställda och omsätter drygt 1,8 miljarder kronor per år.